Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Bedrijven

KLM redt rijke bridezilla: slimme marketing of juist niet?

28 mei 2019 06:21 Aangepast: 28 mei 2019 06:44
Dit is niet de jurk uit het verhaal. Beeld © Getty Images

Eigenlijk is het verboden, maar vliegmaatschappij KLM kneep een oogje toe toen een bruid haar gigantische trouwjurk de cabine in wilde nemen. De actie van KLM leidde pardoes tot een hoop gratis reclame en een imagoboost voor het bedrijf.

Maandag stond luchtvaartmaatschappij KLM groot in de krant, omdat de maatschappij een bruid had geholpen met het vervoer van haar trouwjurk.

De bruid – die anoniem wil blijven – had 'nachten geen oog dichtgedaan' omdat haar jurk niet mee mocht op de KLM-vlucht naar de Zuid-Franse badplaats Cannes, waar ze volgende week trouwt. Ze wilde de jurk op een stoel naast haar leggen, maar dat was tegen de veiligheidsregels.

Leuk en sympathiek

KLM streek de hand over het hart en maakte voor één keer een uitzondering: de jurk mocht toch mee in de cabine van het vliegtuig. Die actie is goed voor het imago.

"Daarmee laat KLM zien dat ze een menselijke maatschappij zijn", stelt merkendeskundige Paul Moers. "Mensen vinden het leuk en sympathiek als je soms even van de regels afwijkt."

Ziek kindje helpen

Een bedrijf kan het eigen imago flink opvijzelen door een uitzondering te maken voor een speciale klant. Zeker als het verhaal wordt opgepikt door traditionele media of viral gaat op internet.

Zo hielp Lidl twee jaar geleden een gezin met een ziek kind door gratis luiers aan te bieden. De moeder deelde het verhaal op social media en dat werd honderden keren gedeeld.

Advertentie veel duurder

KLM kreeg maximale aandacht voor hun sympathieke besluit, omdat het verhaal breed werd uitgemeten in De Telegraaf op maandag. Voor een advertentie van een halve pagina op die specifieke plaats in de krant moet een bedrijf al gauw bijna 55.000 euro betalen.

De kosten die KLM heeft gemaakt voor het oplossen van het trouwjurken-probleem vallen daarbij in het niet. Zeker ook als je bedenkt dat een journalistiek artikel hoger wordt gewaardeerd door lezers dan een advertentie. "Het kost KLM niet veel, maar levert wel veel pr op", zegt Moers.

'Peperdure designerjurk’

"Toch zit er ook een risico aan de actie van KLM", benadrukt Maarten Gijsenberg, hoofddocent Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. De bruid is erg vermogend. Ze trouwt volgende week in een 'peperdure designerjurk' in de mondaine badplaats Cannes en een 'tiental familieleden' vlogen daar businessclass naartoe.

Er wordt dus een uitzondering gemaakt voor de elite. Daarmee kunnen de meeste mensen zich niet identificeren, legt Gijsenberg uit. "Het beeld kan ontstaan dat KLM dit alleen voor de rijken doet. Een ziek kindje zoals bij Lidl heeft veel meer sympathie dan een rijke bruid."

Zuurpruimen

Erg vriendelijk kwam de bruid niet over in het krantenartikel. Het was voor haar geen optie om de jurk te laten vervoeren door een koerier. Ze wilde geen afstand doen van de jurk. Ook meerijden met de jurk naast zich op een stoel wilde ze niet.

Dat lezers de bruid verwend vinden, blijkt ook wel uit de reacties op Facebook op het verhaal. "Ach, zuurpruimen zul je altijd houden", reageert merkendeskundige Moers laconiek.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Jeff Bezos blijft de rijkste man ter wereld; ex-vrouw MacKenzie krijgt 35 miljard

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van