Bedrijven

Bijenkorf moet het hebben van online verkoop

24 mei 2019 11:43
Nikkie Plessen lanceert haar nieuwe label samen met Doutzen Kroes in de Bijenkorf in Amsterdam. Beeld © ANP

Waar concurrent Hudson’s Bay maar blijft kwakkelen, heeft de Bijenkorf vorig jaar opnieuw een mooie omzetstijging gehaald. Die stijging was bijna helemaal afkomstig is van de webshop, die met een derde groeide.

De Bijenkorf heeft weinig last van de malaise in de winkelstraten. De omzet nam vorig jaar met ruim 7 procent toe, zegt het bedrijf. En dat is al het zesde jaar van omzetstijgingen op rij.

Winst- en omzetgroei

Hoewel de Bijenkorf zelf geen uitspraken doet over bedragen, leert een snelle rekensom dat er vorig jaar 472,3 miljoen euro werd omgezet.

De winst voor afschrijvingen groeide bijna net zo hard mee als de omzet en kwam uit op 41,3 miljoen euro. Hoeveel er daadwerkelijk onderaan de streep overblijft is onduidelijk.

Webshop

Wat wel opvalt: het is de webshop die voor de meeste groei zorgt. De online verkoop steeg met 33 procent. In de fysieke winkels werd maar 1 procent meer omzet gedraaid. Volgens de Bijenkorf komt dat doordat er vorig jaar veel verbouwingen zijn geweest, waardoor een deel van de winkelvloer niet open was.

In totaal trok het warenhuis 23 miljoen bezoekers. Wie denkt dat alleen rijke Chinezen en Arabieren naar de Bijenkorf gaan heeft het mis. Slechts 10 procent van de omzet komt van toeristen buiten de Europese Unie. De Nederlandse klant is nog altijd het belangrijkst.

De Bijenkorf doet het een stuk beter dan andere winkels. De totale non-food retailmarkt, zoals kledingwinkels en elektronicazaken, groeide vorig jaar met 1,7 procent, berekende het CBS. Welke vestiging het beste draait is onbekend.

Slimme strategie

Het laat zien dat de strategie die de Bijenkorf een aantal jaar geleden heeft ingezet nog altijd aanslaat. Kleine vestigingen werden gesloten. Een slimme keuze, zegt retaildeskundige Kitty Koelemeijer. "In deze markt zouden die winkels misschien wel een blok aan het been zijn geweest."

Grote vestigingen kregen daarentegen miljoeneninvesteringen. Er is vol ingezet op duurdere, luxemerken. Zo wordt sinds vorig jaar Louis Vuitton en Valentino verkocht bij de Bijenkorf in Rotterdam. Met deze merken maakt Bijenkorf zich uniek, ziet Koelemeijer.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`