Bedrijven

Britten schikken voor 38 miljoen met Eurotunnel in brexitveerbootrel

01 maart 2019 15:56 Aangepast: 01 maart 2019 23:01
Een trein in de Kanaaltunnel. Beeld © ANP

In een nieuw hoofdstuk van de veerboot-brexitsoap moet de Britse overheid 33 miljoen pond (38 miljoen euro) betalen aan Eurotunnel. Daarmee schikken de Britten in de zaak die Eurotunnel had aangespannen.

Eurotunnel spande de zaak aan nadat de Britse overheid aan drie veerbootbedrijven een contract had gegund als voorbereiding op een harde brexit. Eurotunnel vond dat het werd gepasseerd door de Britse overheid terwijl het bedrijf naar eigen zeggen wel degelijk relevante ervaring heeft met het runnen van een veerbedrijf. Ook vervoert Eurotunnel veel goederen per trein. 

De Britse overheid wil graag extra schepen inzetten die ervoor moeten zorgen dat in noodgevallen medicijnen naar het Verenigd Koninkrijk gebracht kunnen worden. De vrees bestaat dat bij een harde brexit chaos ontstaat aan de grenzen en dat lange files zorgen voor tekorten in het Verenigd Koninkrijk. 

Geen schepen, nul ervaring

Al snel bleek dat een van de bedrijven waarmee een contract was getekend helemaal geen boten bezat. Dat was al niet heel handig voor een ferrybedrijf.

Sterker nog: ze hadden nog nooit een veerdienst gerund en de havens waarop ze wilden varen waren niet diep genoeg. Er ontstond ophef onder Britse politici, de verantwoordelijke minister kwam onder vuur te liggen en de vraag of het contract wel wettig was kwam op tafel. Dat contract, dat een waarde had van 13,8 miljoen pond, is inmiddels verscheurd.

Miniatuurvoorbeeld
Hier gaat het om:

Geen schepen, geen ervaring: twijfels over no deal brexit-veerdienst

'Wij hebben wel ervaring' 

In januari klaagde Eurotunnel, het bedrijf dat de Kanaaltunnel exploiteert, dat de contracten in het geheim waren gegund. Volgens Eurotunnel hebben zij in wel relevante ervaring met goederenvervoer over het Kanaal: in 2015 runde het bedrijf nog een veerdienst.  

De Britse minister voor transport, Chris Grayling vindt het jammer dat Eurotunnel juridische stappen heeft ondernomen tegen de contracten, zeker 'omdat die bedoeld zijn voor het soepel vervoeren van belangrijke medicijnen'.

Kanaaltunnel voorbereid op wereld na brexit 

Wel zegt Grayling dat hij blij is dat Eurotunnel heeft toegezegd dat de Kanaaltunnel klaargemaakt zal worden voor een wereld na brexit. Dat is onderdeel van de schikking: Eurotunnel knapt de terminal in Folkestone op en installeert daar nieuwe scanners. Ook wordt er gewerkt aan de aanrijroutes zodat er een betere doorstroming kan plaatsvinden, meldt de BBC

Vorig jaar vervoerde Eurotunnel 21 miljoen passagiers, 1,7 miljoen vrachtwagens, 2,7 miljoen auto’s en een kwart van de handelsgoederen tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU. De trein onder het Kanaal doet er 35 minuten over. Met de ferry duurt dezelfde trip ongeveer 90 minuten.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van