Lidl mag gewoon doorgaan met het verkopen van Kordaat-bier. De rechter in Rotterdam heeft vandaag een klacht van Grolsch daarover afgewezen. Volgens de rechter zijn er voldoende verschillen tussen het bier van Lidl en het Kornuit-bier van Grolsch.
Het merk Kornuit is van Grolsch en richt zich op jonge bierdrinkers. Eind 2018 legde Lidl opeens Kordaat in de schappen, een biermerk voor 'alle kordate mannen van Nederland'.
Het biertje werd vanaf oktober in de markt gezet met geruchtgevende campagne. Televisiespots en bus-abri’s vertelden de 'hardwerkende en heldhaftige' mannen die ons land kent dat er speciaal voor hen een nieuw pilsje was.

Focus op Kordaat
Toen al viel op dat de complete focus van de campagne op het merk Kordaat lag. De enige plek waar het te koop is, de Lidl, werd in eerste instantie niet genoemd. En meteen werd ook opgemerkt dat het biermerk wat weghad van andere merken.
De commercial deed wat denken aan de hardwerkende gezinsmannen waar Amstel zich op richt. De verpakking lijkt best een beetje op Brouwers, de rebranding van het huismerk van Albert Heijn. En de naam heeft dus wat weg van Grolsch' Kornuit, dat ook begint met 'kor' en eindigt met een 't'.
'Geen sprake van verwarring'
Dat schoot bij Grolsch meteen in het verkeerde keelgat. De brouwer heeft destijds contact opgenomen en gevraagd of de supermarkt wilde stoppen met productie en verkoop, maar de supermarkt was het oneens met Grolsch. De twee eindigden in de rechtbank.
Daar blijkt vandaag dat er volgens de rechter geen sprake is van verwarring. De namen van de biertjes lijken dan wel enigszins op elkaar qua klank, maar door het verschil in letters waarop de klemtoon ligt is er te weinig overeenstemming om voor verwarringsgevaar te zorgen.
"Wij zijn enorm verrast en geschokt door deze uitspraak", zegt een woordvoerder van Grolsch. "We blijven strijdlustig en zijn van mening dat Lidl fundamenteel inbreuk maakt op ons Kornuit-merk", zegt hij. De juristen van Grolsch beraden zich op een hoger beroep. Volgende week neemt het bedrijf daar een beslissing over.
Lidl is blij met de uitspraak en zegt dat Kordaat 'op geen enkele manier een kopie van welk bestaand biermerk dan ook' is.
Andere claims
Uit het merkenregister bleek al dat de supermarktketen de merknaam Kordaat in juli 2018 gedeponeerd heeft. Lidl heeft destijds ook tegen RTL Z gezegd dat ze de naam zelf verzonnen hebben.
Overigens was Grolsch niet de enige die gepikeerd was over het nieuwe biertje. Na de introductie trokken ook anderen aan de bel. Zo was Studio Kordaat, een ontwerp- en communicatiebureau uit Leiden, ook niet te spreken over de naam van het biermerk. Zij claimden last te hebben van de campagne van Lidl, onder meer omdat ze zelf op kleine schaal ook een biertje hebben.
Sieger Suurbiers van Wessel Juristen, dat Studio Kordaat bijstaat, stelde destijds dat er verwarring ontstond en ging in gesprek met Lidl. De twee partijen kwamen tot overeenstemming en spraken af dat ze voor nu naast elkaar konden bestaan.
En als klap op de vuurpijl bleek na de lancering dat er ook al een bierbrouwerij was met de naam Kordaat, gevestigd in de buurt van Roermond. De oprichter koos destijds heel bewust voor de merknaam vanwege zijn defensieachtergrond.
Met de brouwerij wilde hij veteranen met PTSS weer aan het werk helpen. Deze plannen stonden wel op een lager pitje. Lidl liet destijds weten dat er 'opeens heel veel Kordaten bestonden' en dat hun juristen goed hadden uitgezocht of de supermarkt Kordaat op de markt kon brengen.