Bedrijven

Huishoudbeurs: cashcow voor Rai, uithangbord voor bedrijven

22 februari 2019 11:14 Aangepast: 23 februari 2019 09:53
Even uitrusten tussen de volle tassen op de Huishoudbeurs in 2019. Beeld © ANP

Honderdduizenden bezoekers storten zich dezer dagen in de drukte van de Huishoudbeurs, op zoek naar leuke hebbedingetjes of inspiratie voor in huis. Bedrijven betalen grof geld om daar te mogen staan, want het is een mooie kans om in contact te komen met hun doelgroep.

Dat geldt niet alleen voor grote bedrijven achter merken als Ariel, Dunkin' Donuts en Etos, maar ook voor Fleugzeug im Bauch, een bedrijf dat marktonderzoeken uitvoert. "Dit werkt prima: per dag komen er zo'n 30.000 mensen voorbij, met een dwarsdoorsnede van heel veel doelgroepen", vertelt directeur Richard van Berkel. 

De 1500 euro die hij kwijt was de huur van een pop-up-stand voor twee dagen, is het hem dus meer dan waard. "Een kwalitatief onderzoek is altijd vrij omslachtig om uit te voeren. Dit is een makkelijke manier om het te doen."

Nieuw concept

Zijn team van vier mensen bevroeg bezoekers naar een nieuw concept, locking memories genaamd, dat de opdrachtgever op de markt wil brengen. "Dat is het opslaan van dierbare herinneringen, die je niet verloren wil laten gaan bij brand."

Wat Van Berkel krijgt voor de opdracht, wil hij niet zeggen. "Dat is niet relevant."

Belangrijk voor de Rai

Ook bij de Huishoudbeurs zelf wil men niet het achterste van de tong laten zien als het gaat om de financiële kanten van de zaak. Over de Huishoudbeurs als los evenement maakt Rai geen cijfers bekend, vertelt Nicole Babay, event-director Huishoudbeurs van Rai Amsterdam.

Wel wil ze kwijt dat de beurs 'zeker financieel interessant' is, anders zou deze geen negen dagen kunnen duren. "Dat is op de hele dichtbezette Rai-kalender wel een groot gedeelte", zegt zij.

Event-director Nicole Babay van de Rai. Event-director Nicole Babay van de Rai.

Internationale beurzen

Het bedrijf haalt het merendeel van de omzet uit grote internationale vakbeurzen, zoals Intertraffic (verkeer), Aquatech (water) en een voor media, de IBC. Rai Amsterdam haalde daar in 2017 een omzet van 123 miljoen euro mee, onder de streep bleef 9,6 miljoen euro winst over. De resultaten over vorig jaar zijn nog niet bekend, maar 'het was het allerbeste jaar ooit bij de Rai', vertelt Babay.

De inkomsten bij de Huishoudbeurs komen van twee kanten: bezoekers en bedrijven. Beide zijn ongeveer goed voor de helft van de inkomsten. Hoeveel het precies is, wil het bedrijf niet zeggen.

Vroegboekkorting

Het hanteert verschillende tarieven voor zowel bezoekers als bedrijven. Zo betalen bezoekers die na afloop van de beurs meteen een kaartje voor de volgende editie kopen tien euro. Wie op de dag zelf bij de kassa een kaartje koopt, is 19,50 euro kwijt.

Vorig jaar kwamen er 212.000 bezoekers af op het evenement. Als dat er dit jaar net zo veel zijn levert dat minstens ruim 2,1 miljoen op.

151 euro per vierkante meter

Bij bedrijven geldt hetzelfde: hoe eerder de stand gereserveerd wordt, hoe lager de prijs per vierkante meter. Bedrijven die nu al boeken voor volgend jaar, betalen 151 euro per vierkante meter. Het reguliere tarief, dat geldt voor bedrijven die na juni boeken, is 186 euro per vierkante meter. Bedrijven moeten minimaal 16 vierkante meter huren, maar gemiddeld is een stand 25 vierkante meter, vertelt Babay.

De verhuur van stands aan bedrijven zou dit jaar dus minimaal 1,1 miljoen euro in het laatje brengen, als we ervan uitgaan dat alle ruim 300 exposanten het vroegboektarief betalen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hoe het komt dat je niets wilt kopen op de Huishoudbeurs – en toch 100 euro uitgeeft

Delen in de omzet

Lang niet alle bedrijven betalen nog via dit traditionele model, voegt Babay nog wel toe. Met veel a-merken wordt ook op andere manieren samengewerkt, bijvoorbeeld op het gebied van social media. De Huishoudbeurs heeft volgens Babay 100.000 volgers op Facebook en een mailbestand van 145.000 abonnees, interessant voor bedrijven.

"Als we dat mee gaan nemen, daarmee gaan aanjagen, dan komt daar een totaalpakket uit", aldus Babay. Rai biedt ook aan om al het werk voor bedrijven uit handen te nemen: "En dan delen we mogelijk mee in de omzet." De bedrijven die op de beurs staan, halen samen een omzet van 18 miljoen euro.

Zeven kilo aan shopbagage

Grofweg zijn er twee redenen voor een bedrijf om op de beurs te willen staan. "In onze foods en drinks-hal worden vooral sampels uitgedeeld, testers. Daar staan bedrijven die vooral willen laten proeven, zodat mensen het later in de supermarkt gaan kopen", vertelt Babay.

De andere categorie zijn vaak merkloze producten: "Die staan hier puur en alleen om te verkopen: kleding gaat goed, tassen, sieraden, schoenen", legt zij uit. "We hebben het eens laten onderzoeken, zeven jaar geleden: bezoekers gaan naar huis met zeven kilo aan shopbagage."

'Geen winstpakker'

Bij de Bettinehoeve gaat het puur om het vergroten van de naamsbekendheid en om de consument kennis te laten maken met de geitenkaasproducten, vertelt Xander van den Bos, de marketing manager. "Het is voor ons zeker geen winstpakker, maar een investering. We zouden het ook in winkels kunnen doen, maar hier bereiken we in een keer een grote groep mensen."

Het bedrijf met een jaaromzet van 40 miljoen en 120 mensen in dienst is ruwweg 15.000 euro kwijt voor de stand, het bouwen ervan, de toastjes en alles wat er verder bij komt kijken, schat Van den Bos. De personeelskosten van de vier à vijf mensen die de stand bemannen, zitten daar nog niet bij.

De stand van Bettine op de Huishoudbeurs. De stand van Bettine op de Huishoudbeurs.

Recepten

"Unilever staat hier gigagroot, maar die hebben ook andere budgetten. Een standje van vier bij vier is prima voor ons", legt hij uit. De aanpak van zijn bedrijf rust op drie elementen: laten proeven, met korting laten kopen en verder inspireren door hen een receptenboek te geven.

"We hebben een ontbijtrecept, voor lunch, iets tussendoor, salade en voor de borrel, uiteraard allemaal met geitenkaas", vertelt Van den Bos. "We staan hier al negen jaar en het leukste is als mensen zeggen: we hebben het vorig jaar voor het eerst geproefd en eten het nog steeds. Daar doe je het voor."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van