De strijd om het biermerk Kordaat is losgebarsten. Brouwer Grolsch wil dat Lidl onmiddellijk stopt met de verkoop van dit bier. Beide partijen stonden gisteren voor de rechter in een kort geding. "Ze rijden ons in de wielen."
Afgelopen najaar verscheen er plots een nieuw biertje op de markt: Kordaat, een pils voor 'alle kordate mannen van Nederland', te koop bij supermarkt Lidl. Bij Grolsch zijn ze verbaasd, vertelt woordvoerder Koert van 't Hof. "Het lijkt heel erg op ons bier Kornuit." Een biermerk dat zich ook richt op de jonge, hippere, drinker.
'Stop de verkoop'
De brouwer wilde destijds niet reageren, maar zegt nu dat ze direct zijn gaan kijken wat ze juridisch konden doen. Van 't Hof: "We hebben Lidl schriftelijk gevraagd of ze wilden stoppen met de productie en verkoop, en uitgelegd waarom we dat wilden, maar kregen te horen dat ze het niet met ons eens zijn."
Lidl zei destijds tegen RTL Z dat ze naam zelf verzonnen hebben. Uit het merkenregister bleek dat de supermarktketen Kordaat in juli 2018 gedeponeerd heeft.
'Merkenrecht geschonden'
Gisteren stonden beide partijen tegenover elkaar voor de rechtbank in een kort geding. "Wij hebben Kornuit in 2013 geïntroduceerd. Daar hebben we tijd, energie en passie ingestoken." Lidl heeft met een vergelijkbare naam het merkenrecht geschonden, meent Grolsch. "Klanten worden zo bovendien misleid."
De bierbrouwer is niet de enige met bezwaar tegen de naam Kordaat. Verschillende bedrijven hebben hierom al bezwaar gemaakt tegen Lidl. Maar zo zei merkenrechtdeskundige Bas Kist eerder tegen RTL Z: "Ik begrijp dat het vervelend kan zijn als iemand actief wordt onder dezelfde naam, maar merken kunnen naast elkaar bestaan. Kijk maar naar de Ajax-brandblusser, de Ajax-voetbalclub en het schoonmaakmiddel."
In dat voorbeeld gaat het wel om merken in een andere branche. In dezelfde branche zijn de regels strenger, je kan bijvoorbeeld niet een computerbedrijf beginnen en dat Apple noemen.
Eerste drie letters hetzelfde
Jaqueline Schaap, advocaat gespecialiseerd merkenrecht, beaamt dat en zegt dat er in dit geval één criterium geldt: is het verwarrend?. "Dat gaat zeker op bij soortgelijke producten, zoals in dit geval bier. De eerste drie letters van beide namen zijn ook hetzelfde, dus ik geef Grolsch een goede kans van slagen in dezen."
Lidl laat in een schriftelijke reactie weten dat 'we in verband met de lopende procedure geen uitspraken doen'. Later voegt het daaraan toe: "Kordaat is een biermerk met zijn eigen identiteit en uitstraling. Dit premium pilsener is op geen enkele manier een kopie van welk bestaand biermerk dan ook. We zien de uitspraak van de rechter met alle vertrouwen tegemoet." Die volgt over twee weken.