Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Analyse

Doek valt voor Nederlands getinte A380: 'Trieste dag voor de luchtvaart'

14 februari 2019 19:02 Aangepast: 15 februari 2019 09:44
De bar is een van de eyecatchers aan boord van de Airbus A380. Beeld © AFP

De productie van het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, de Airbus A380, stopt definitief. Het iconische toestel met enkele Nederlandse innovaties aan boord wordt na 2021 niet meer gebouwd door een gebrek aan afnemers. Voor toeleverancier GKN Fokker is dat nauwelijks een verrassing. "Een scenario waar we ons op hebben voorbereid."

Groot, groter, grootst: in het voorjaar van 2005 werd de droom van Airbus na jaren van ontwikkelen werkelijkheid. In het Franse Toulouse ging de eerste A380 - bijgenaamd superjumbo - de lucht in. Een prestigeproject voor de Europese vliegtuigfabrikant vanwege de enorme omvang (max 853 passagiers) en innovaties aan boord.

Nu bijna vijftien jaar later valt het doek voor de A380, zo maakte Airbus vandaag bekend. Nu ook de belangrijkste afnemer Emirates afhaakt, blijft er onvoldoende behoefte over aan het megatoestel, dat al jaren kampt met een gebrek aan afnemers. Maatschappijen vliegen liever met compacte, efficiënte toestellen die op kleinere vliegvelden kunnen landen en bovendien gemakkelijker worden gevuld.

Nederlandse techniek

Hoewel geen enkele Nederlandse luchtvaartmaatschappij er ooit zijn handen aan brandde, heeft de A380 wel degelijk een Nederlands tintje. Zo zou het toestel er misschien wel nooit gekomen zijn zonder de Delftse uitvindingen glare en thermoplasten: lichte maar oersterke kunststoffen waardoor een volle A380 licht genoeg was om überhaupt van de grond te komen.

Het widebody-vliegtuig heeft twee verdiepingen, nog los van het vrachtruim. Het widebody-vliegtuig heeft twee verdiepingen, nog los van het vrachtruim.
Een stewardess van Lufthansa toont een first class bed in een A380. Een stewardess van Lufthansa toont een first class bed in een A380.

"Glare is een uitstekend materiaal voor constructies die gevoelig zijn voor vermoeiing", vertelt luchtvaartingenieur Joris Melkert van de TU Delft. "Het is ontwikkeld aan de TU Delft in jaren 70 en overgenomen door de markt." Glare zit in de romp en staart van de A380 en wordt geproduceerd door GKN Fokker in Papendrecht.

Die fabrikant maakt voor de A380 de panelen voor de bovenkant van de romp, de cockpitbekabeling en enkele vleugelonderdelen, zoals de zogeheten 'J-Nose' voorrand. Fokker noemt zichzelf een trotse toeleverancier van het toestel. "Vandaag is een trieste dag voor de luchtvaart. De A380 is een iconisch vliegtuig met veel van onze innovaties aan boord", zegt een woordvoerder van GKN Fokker.

Productie gaat door

Toch komt de aankondiging van de productiestop niet onverwacht. "Het is een scenario waar we ons op hebben voorbereid. Het tempo van de A380-productie loopt al enige tijd terug. We zullen intensief met Airbus samenwerken om de productieschema’s af te stemmen."

Voordeel voor GKN Fokker is dat Emirates ter compensatie van de teruggeschroefde A380-orders een flink aantal kleinere toestellen aanschaft: veertig A330neo’s en dertig A350’s. Het Nederlandse bedrijf maakt de vleugelonderdelen ('outboard flaps' voor de start en landing) en bekabelingsystemen voor die toestellen en blijft zo een belangrijke productiepartner voor Airbus.

Liever kleiner vliegtuig

Het zijn vliegtuigen die door hun omvang en bereik de toekomst hebben, zegt luchtvaartdeskundige en oud-piloot Benno Baksteen. "Destijds dacht men dat er behoefte was aan een groot vliegtuig dat voor minder vliegbewegingen kon zorgen. Dat is nu geheel anders, een gemiddeld vliegtuig vervoert nog zo'n 300 mensen, tegenover eerder 400 door met name de Boeing 747's."

Ook Melkert wijst op de gewijzigde trend naar kleinere vliegtuigen die op kleinere vliegvelden kunnen landen. "Maar dit soort beslissingen neem je eens in de vijftien jaar. Het zijn trajecten die miljarden kosten en lang duren."

De A380 is misschien wel te laat én te vroeg gekomen, zegt hij. "Te laat omdat er geen behoefte meer is aan grote viermotorige vliegtuigen en de markt is overgestapt naar twee motoren. En te vroeg omdat luchthavens zoals Schiphol en Heathrow mogelijk verder vollopen door de passagiersdrukte. Zo is er misschien over tien jaar juist weer behoefte aan hele grote toestellen zoals de A380."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van