Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Bedrijven

Boeing bestaat 100 jaar: de hoogte- en dieptepunten

15 juli 2016 06:00 Aangepast: 30 juli 2017 22:30
De Boeing Clipper Flying Cloud 307, het eerste commerciële transportvliegtuig van Boeing uit 1938 Beeld © Wikipedia

Een mijlpaal: vandaag viert Boeing zijn honderdjarig bestaan. De vliegtuigbouwer viert het feestje op de Farnborough International Airshow, één van de belangrijkste evenementen van de branche. Vanmiddag spreekt CEO Dennis Muilenburg over de toekomst van het bedrijf. Hoe begon het eigenlijk allemaal?

Oprichter William Edward Boeing, zoon van een Duitse immigrant, was 22 jaar oud toen het eerste vliegtuig ooit het luchtruim koos. Of tenminste: de kist bleef eventjes in de lucht hangen. De langste vlucht op die bewuste dag in december 1903 was 59 seconden.

Helemaal aan de andere kant van het continent vestigde Boeing zich in datzelfde jaar in de staat Washington, na een mislukte studie aan Yale. Hij besloot het land te exploiteren wat hij had geërfd van zijn vader, die overleed toen Boeing acht jaar oud was.

Eerste vliegtuigje was van hout

Het ging lekker met de zaken: 1910 kocht hij een scheepswerf en liet hij zijn eigen jacht bouwen. In diezelfde tijd, toen de vliegtuigbranche pas echt een vlucht nam, werd hij ook aangestoken door het virus tijdens een vliegshow in Los Angeles. Een paar jaar later maakte hij zijn eerste vlucht, samen met twee vrienden. Ze raakten betoverd, maar dat kon beter, dachten de drie.

Een paar jaar later was het eerste vliegtuig een feit. In 1916 maakte de eerste Boeing een vlucht. Niemand kon vermoeden dat de Bluebill B&W Model 1, een vliegtuig van hout, de eerste was van een imperium.

Thumbnail

Boeing werd geboren

Het bedrijf Boeing, met de naam die we nu kennen, werd opgericht nadat Amerika de oorlog aan Duitsland verklaarde in 1917. Het bedrijf begon vliegtuigen te bouwen voor de troepen, op de scheepswerf die Boeing eerder kocht. Nadat de Eerste Wereldoorlog in 1918 eindigde, veranderde de koers. "Het beaamt ons nu om onze energie te steken in de ontwikkeling van machines die gebruikt kunnen worden in vredestijd", schreef hij aan zijn neef die destijds de vliegtuigfabriek runde.

In de periode die volgde, viel Boeing een beetje te vergelijken met Elon Musk: ondanks het succes, stroomde het geld niet bepaald binnen. Aan promotie geen gebrek, zo bezorgde de ondernemer tijdens een belangrijke expositie in Canada hoogstpersoonlijk (samen met een piloot) 60 brieven uit Vancouver in Seattle. Het was de eerste luchtpost ooit.

Thumbnail

Oorlog redt Boeing

In diezelfde tijd bouwde zijn bedrijf ook speedboten, die volgens geruchten gekocht werden door smokkelaars. Zij gebruikten de bootjes om drank het land mee in te smokkelen. Drie jaar later kreeg Boeing zijn gelijknamige bedrijf eindelijk weer een beetje op de rit. Het bedrijf sloot een deal om militaire gevechtsvliegtuigen te bouwen voor 7,240 dollar per stuk. Ter vergelijking: dat zou nu zo'n 90.605 euro zijn.

Na een fusie met een motorfabrikant, krijgt Boeing steeds meer macht. Het bedrijf wordt verplicht om zich op te splitsen, waardoor de burgerluchtvaart onder United Airlines komt te vallen. United Aircraft vervoert de post en Boeing Aeroplane Company neemt de productie van vliegende kosten op zich. De oprichter heeft er genoeg van en verkoopt zijn aandelen. Hij stort zich op het fokken van paarden en de houthandel. 

Ook tijdens de Tweede Wereldoorlog zou de overheid het bedrijf nog flink sponsoren met aankopen. Boeing krijgt het druk, want in 1940 maakt ook het eerste commerciële transportvliegtuig een grote oversteek: van New York naar Los Angeles in 12 uur en 18 minuten. Tegenwoordig doe je daar zo'n 6 uur over. 

Thumbnail

Thumbnail

Vliegtuig stort neer voor vertegenwoordigers KLM

De geschiedenis van Boeing is niet alleen maar een succesverhaal. Bij één van de grootste vliegtuigrampen uit de geschiedenis, die van Tenerife in 1977, kwamen 583 mensen om het leven. Het was een vlucht van Pan Am en KLM.

Toch bleef de Jumbojet, die meer dan 500 mensen kon vervoeren, een succesnummer voor de vliegtuigbouwer.  Andere succesnummers, zoals de Boeing 777 en Boeing 787 Dreamliner volgde.

Thumbnail

Nieuwe horizons

Inmiddels verkent het bedrijf nieuwe horizonnen: die van de ruimtevaart. Boeing werkt al jaren samen met Nasa, onder andere voor het Apollo Maanprogramma, de Space Shuttles of het internationale ruimtestation ISS. Vorig jaar sloot het samen met SpaceX een contract met Nasa voor de ontwikkeling van een eigen bemand ruimtevaartuig om astronauten in de ruimte te brengen. Het contract heeft een waarde van 4,2 miljard dollar.  

En voorlopig blijft ook de 'ouderwetse' vliegtuigtak nog wel even bestaan. Gisteren sleepte het bedrijf nog voor een kleine 27 miljard dollar aan contracten binnen op de luchtvaartshow in het Britse Farnborough, waar het crème de la crème van de luchtvaartwereld aanwezig is. In totaal verkocht het 182 kisten, iets minder dan concurrent Airbus.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore