Het van oorsprong Nederlandse merk Scotch & Soda gaat de Indiase markt op. Een markt met honderden miljoenen poteniële klanten. Het krijgt daarbij hulp van Indiaas allergrootste retailer, Reliance
Eind 2017 moeten de eerste winkels geopend worden in de steden Delhi en Mumbai. Als de winkels daar succesvol blijken, is de rest van India aan de buurt, aldus verslaggever Michiel Klaassen in RTL Z Nieuws. "Of dat er 30 worden of 130 kan het bedrijf nu nog niet zeggen."
'Absoluut markt'
Ondanks dat miljoenen Indiërs zich de afgelopen jaren hebben opgewerkt tot de middenklasse, is de vraag of er wel een markt is voor 'Scotch'. Het gemiddelde inkomen per hoofd van de bevolking ligt op 1250 euro. Een mannen T-Shirt kost al gauw veertig euro.
Het bedrijf zelf blaakt echter van het zelfvertrouwen. "Er is absoluut markt voor", aldus franchise director Richelle Eijkens. Er is volgens haar vraag en "de groep mensen die Scotch & Soda kan veroorloven wordt groter."
Miljoenenverlies
Reliance Retail, met een miljarden omzet de grootste retailer van het land, gaat Scotch & Soda helpen bij het Indiase avontuur. Eerder hielp het al kledingbedrijven als Diesel en Timberland.
Het hippe modemerk Scotch & Soda is, sinds 2011 eigendom van Sun Capital, dat het bedrijf voor 350 miljoen euro kocht van ondernemers Patrick Munsters, Joep Krouwels, Eric Bijlsma en Laurens Hompes. Het bedrijf leed afgelopen boekjaar een verlies van 74 miljoen euro.