Bedrijven

Taxichauffeurs komen nauwelijks aan verzekering: torenhoge premie, of stoppen

07 december 2018 14:45 Aangepast: 07 december 2018 15:05
Taxichauffeurs komen moeilijk aan een verzekering. Beeld © ANP

Taxichauffeurs komen amper nog aan een zakelijke autoverzekering. Het is een trend die zich vorig jaar al aftekende en die doorzet: het aantal verzekeraars neemt af, en verzekeraars die nog wel een polis aanbieden maken hun voorwaarden strenger. "Dat kan betekenen dat ik ga stoppen", zegt een chauffeur.

Net zoals elke automobilist moeten taxichauffeurs verplicht WA-verzekerd zijn. Maar veel  verzekeraars zijn de afgelopen jaren gestopt dit soort verzekeringen aan te bieden aan taxibedrijven, zoals bijvoorbeeld NN.

Taxichauffeurs veroorzaken volgens NN teveel schade, maar betalen te weinig premie.  "Het is niet rendabel", zegt NN-woordvoerder Bas Kuik.

Verliesgevende taxiverzekeringen

Niet voor niets heeft De Nederlandsche Bank verzekeraars voor een keuze gesteld: of de premie moet fors omhoog, of ze moeten stoppen met verliesgevende taxiverzekeringen.

NN koos voor het laatste. Centraal Beheer en Avero bieden nog wel taxiverzekeringen aan, maar verscherpen de voorwaarden. Samen met De Vereende zijn zij nu een van de weinige opties die chauffeurs nog hebben. 

Taxi-ondernemer Roopisch Hoelas zit nu met de gebakken peren. Zijn verzekering bij NN loopt ten einde en een nieuwe relatief goedkope verzekering afsluiten lukt niet.

Hoelas weet wel dat hij bij De Vereende terechtkan, maar dat vind hij veel te duur. "Ik betaal nu 385 euro, maar daar is de kwartaalpremie bijna 2400 euro. Dat haal ik er qua omzet niet uit. Dat kan betekenen dat ik ga stoppen", zegt hij tegen RTL Z. 

Individuele straattaxi

Paul Dijkhuizen, voorzitter van branchevereniging Taxibelangen, herkent de problematiek. "Je mag blij zijn als je ergens een verzekering kan krijgen, ongeacht de voorwaarden. Zo streng zijn de regels nu. Je kunt bijvoorbeeld pas verzekeren als je tien auto's of meer hebt rijden en het kan niet meer via een bemiddelaar. Als individuele straattaxi word je niet meer geaccepteerd." 

Hoelas en Dijkhuizen weten dat de schade die de taxibranche veroorzaakt aanzienlijk is. Dat komt volgens Dijkhuizen door 'cowboys', chauffeurs die het niet zo nauw nemen met de regeltjes. 

De laatste jaren is het aantal taxibedrijven fors gestegen, van 4700 in 2007 tot bijna 9000 vorig jaar. Ook het aantal eenmanszaken steeg aanzienlijk. De laatste drie jaren zijn de eenpitters verdubbeld, van 3750 in 2014 naar 7450 in 2017.   

De stijging komt door de soepelere wetgeving en de opkomst van Uber. Taxichauffeurs hoeven geen vakbekwaamheidsexamen meer af te leggen en taxibedrijf starten is daardoor een stuk eenvoudiger geworden. Wie ervoor kiest om via Uber te werken kan zo de weg op. 

Jonge, onervaren bestuurders

Zelf heeft Hoelas naar eigen zeggen 23 schadevrije jaren achter zich, maar hij weet dat er in bijvoorbeeld Amsterdam dagelijks aanrijdingen zijn met taxi's. Hij vermoedt dat daar voornamelijk chauffeurs die via een platform of app werken bij betrokken zijn.

"Ook zijn er veel schades die door jonge en onervaren chauffeurs gemaakt worden. Het zou volgens mij beter zijn, als juist deze groepen geweerd zouden worden in plaats van iedereen."

Afgelopen zomer noemde het Verbond van Verzekeraars het tegenover het FD 'geen luxe' om te kunnen kiezen uit 'anderhalve verzekeraar'. Minister Wopke Hoekstra (CDA) van Financiën antwoordde op Kamervragen naar aanleiding van die berichtgeving dat hij het probleem niet ziet. "Er zijn nog voldoende verzekeraars die verzekeringen aanbieden aan taxi’s en die geen strikte voorwaarden en hoge premies hanteren", zegt hij. 

'Niets aan de hand'

Die boodschap is met spot en hoon ontvangen in de taxibranche, volgens Dijkhuizen. "De hele taxiwereld schreeuwt moord en brand, maar volgens de politiek is er niets aan de hand."

Toch lijkt er voorlopig weinig keuze voor taxi-ondernemers: of een hoge premie, of stoppen. Hoelas stuurde daarom zelf maar een e-mail naar Wopke Hoekstra, maar kreeg tot nu toe geen antwoord. Daarom benadert hij nu actief de media. "Ik kan toch niet stil blijven zitten?"    

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van