Bedrijven

Ahold Delhaize profiteert van belastingverlaging Trump

07 november 2018 06:57 Aangepast: 26 februari 2019 09:21
In Nederland steeg de omzet met 5,8 procent en de operationele winst zelfs met 8,4 procent. Beeld © ANP

De omzet en de winst van supermarktconcern Ahold Delhaize stegen in het derde kwartaal meer dan waarop door analisten was gerekend. De online verkopen namen met 28 procent toe.

In de maanden juli tot en met september steeg de totale omzet van Ahold Delhaize met 4,3 procent tot 15,8 miljard euro. De nettowinst nam zelfs tot toe met 26,7 procent tot 459 miljoen euro. Bij zowel de omzet als de winst werd Ahold geholpen door de sterkere dollar, waardoor bedragen omgerekend in euro's hoger uitvielen.

Zonder wisselkoerseffecten zou de omzet met 3,6 procent zijn gestegen en de nettowinst met 26 procent. De VS is nog altijd verreweg de belangrijkste markt voor Ahold Delhaize. Hier komt 61 procent van de omzet en het resultaat vandaan.

De hogere nettowinst wordt mede bereikt doordat minder belasting hoeft te worden afgedragen. Dat komt vooral door de lagere belastingen die president Trump in de VS heeft doorgevoerd en door lagere belastingen in België. Ahold Delhaize betaalde in het derde kwartaal ruim een derde minder belastingen: 83 miljoen euro tegen 130 miljoen euro.

Beleggers zijn blij met de cijfers: de koers van Ahold Delhaize stijgt.

 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bol.com test bezorgen binnen twee uur in Amsterdam

Hogere marges door kostenvoordelen

In zowel de VS als Nederland en België stegen de marges. Alleen in de resterende landen (Tsjechië, Griekenland, Servië en Roemenië) daalde de marge. Deze laatste vier landen zijn goed voor zo'n 9 procent van omzet en resultaat.

Het concern profiteert van de kostenbesparingen die mogelijk zijn door het samengaan van Ahold en Delhaize. Het voormalige Delhaize was niet alleen in België actief, maar vooral ook in de VS, waar het voormalige Ahold ook een aantal ketens had. Vooral bij de inkoop worden voordelen behaald. In het derde kwartaal bedroegen de synergievoordelen 113 miljoen euro, tegen 68 miljoen euro in dezelfde periode van vorig jaar.

Over de eerste drie kwartalen staat de teller van synergievoordelen nu op 312 miljoen euro. Voor geheel 2018 wil Ahold Delhaize op 420 miljoen euro uitkomen en volgend jaar op 750 miljoen euro. Daarvan zal een derde worden gebruikt om de prijzen te verlagen, zodat per saldo 500 miljoen aan kostenvoordelen voor Ahold Delhaize resteren.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Jumbo jaagt op AH: 'Sympathiek, maar strijd niet zomaar gewonnen'

Online

Ahold Delhaize verkoopt ook steeds meer producten online: een groei van 28 procent (zonder het effect van wisselkoersen). Vooral in Nederland (Bol.com en ah.nl) werd er meer via internet verkocht: een plus van maar liefst 33 procent.

In de VS was de groei 13 procent en in België 18 procent.

Voor het hele jaar spreekt Ahold Delhaize nog geen verwachting voor omzet en resultaat uit. Vooral de kerst is voor de omzet altijd een belangrijke periode voor de onderneming.

Wel verhoogt het de verwachting voor de vrije kasstroom (nettowinst plus afschrijvingen minus de investeringen) met 100 miljoen tot 2 miljard euro.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Dit is Frans Muller, de nieuwe topman van Ahold Delhaize

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van