Bedrijven

Air France-KLM zucht onder hoge brandstofprijzen

31 oktober 2018 08:15 Aangepast: 19 februari 2019 15:06
KLM-toestellen op thuisbasis Schiphol. Beeld © ANP

Vliegmaatschappij Air France-KLM is somber over de toekomst. Het bedrijf heeft veel last van de hoge brandstofprijzen. Dat zorgt dit jaar al voor een tegenvaller van 500 miljoen euro en daar komt in 2019 nog eens een bedrag van 900 miljoen bij.

Als gevolg van de onzekerheden in de wereldeconomie door politieke ontwikkelingen, de handelsoorlogen die de VS zijn gestart, en de gestegen olieprijs stelt het bedrijf de verwachting voor dit jaar bij.

De hoeveelheid vervoerde passagiers en vracht zal met maximaal 2,5 procent stijgen dit jaar, eerder was gerekend op groei van 3,5 procent.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nieuwe tegenvallers Air France-KLM dreigen: dure brandstof en sterke dollar

Tegenvallers

Een groot deel van de pijn zit in de hoge brandstofprijzen: het bedrijf rekende al op een tegenvaller van 450 miljoen, maar gaat nu uit van 500 miljoen. Daarbovenop komt ook nog een tegenvaller van 150 miljoen vanwege de koers van de dollar.

De brandstofprijs zorgt volgend jaar voor nog meer ellende: het bedrijf denkt er 900 miljoen meer aan kwijt te zijn dan dit jaar.

Onder de streep winst

Die brandstofprijzen en wisselkoerseffecten zorgen ervoor dat het operationele resultaat met 77 miljoen euro daalde in het afgelopen kwartaal.

Onder de streep maakt het bedrijf overigens nog wel winst, die steeg met 145 miljoen tot 786 miljoen in het derde kwartaal. De omzet steeg ook, met 4 procent tot ruim 7,5 miljard. 

KLM presteert beter

Uitgesplitst naar maatschappijen presteert KLM beter dan Air France: de onderliggende winst van het Nederlandse onderdeel daalde met 15 miljoen tot 573 miljoen, die van Air France daalde met 66 miljoen tot 493 miljoen.

Beurscommentator Durk Veenstra wijst op drie tegenvallers. "De vrije kasstroom is gedaald, voor kerosine moest fors méér worden betaald en de capaciteit in de toekomst wordt verlaagd. Het gaat met Air France KLM niet zo goed als gehoopt."

Voorbereiden slecht weer

Analist Corné van Zeijl noemt het positief dat de luchtvaartmaatschappij zich lijkt voor te bereiden op slecht weer. "Kijk naar de schuldreductie en capaciteitsafbouw." Ook wijst hij op de voortdurende focus op lagere kosten. "De kosten per eenheid product zijn gedaald met één procent. Overigens rekenen ze daarbij niet de valuta, brandstoffen en pensioenen mee. Tja, als je niets meerekent, dalen de kosten."

Van Zeijl benadrukt dat KLM in de eerste negen maanden bijna drie keer zoveel verdiende als Air France, en dat met een kleinere vloot. "Dit kwartaal is weer een teken dat de prestaties van de bedrijfsonderdelen verder uit elkaar lopen. Het probleem wordt op deze manier steeds prangender."

Op de Amsterdamse effectenbeurs reageerden beleggers tijdens de aanvang van de handel positief op de cijfers. na een kwartier handel stond de koers van Air France-KLM  2,5 procent hoger op, tot 8,70 euro.

Aandeelhouders van de luchtvaartmaatschappij zijn dit jaar niet verwend. Op zijn hoogtepunt begin dit jaar koerste het aandeel nog boven de 14 euro. In juni tikte het een dieptepunt aan, vlak onder de 7 euro.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van