Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Bedrijven

Iconisch koffiemerk Bialetti in nood, 'vernieuwt te weinig'

30 oktober 2018 12:43 Aangepast: 31 oktober 2018 12:07
De verschillende maten van de iconische percolator van Bialetti. Beeld © Getty Images

Het gaat niet goed met het bekende Italiaanse koffiemerk Bialetti. Het bedrijf, dat vooral bekend is van de zilverkleurige koffiemakers, zit in de financiële problemen.

De Moka Express van Bialetti is niet zomaar een koffiepot. De aluminium percolator is zo befaamd dat hij uitgeroepen is tot werelderfgoed; er zijn er naar schatting ruim 100 miljoen van verkocht wereldwijd.

Maar het is niet het enige wat Bialetti maakt. Het bedrijf, dat opgericht werd in 1933 door Alfonso Bialetti, verkoopt ook andere koffieapparaten, pannen en pizzastenen.

Voor hoe lang nog, is nu de vraag. Het bedrijf heeft bekendgemaakt dat het diep in de financiële problemen zit. Bialetti kampt met een netto schuldenpost van 40 miljoen euro en tegenvallende resultaten, maakt het bekend in een persbericht.

Groeiplannen uit de kluiten gewassen

Vorig jaar nog ging het bedrijf een samenwerking aan met Alibaba om de producten te slijten aan Chinese consumenten. Er werd een uitgebreid strategisch plan bedacht voor China terwijl er ook al gekeken werd naar landen als Zuid-Korea, Australië en Japan, schrijft de Italiaanse krant Il Sole 24. In 2020 had dat moeten leiden tot een omzet uit export van 20 procent.

Die uitbreidingsplannen in Azië lijken het bedrijf nu teveel te zijn geworden, in combinatie met stevige concurrentie van grote koffiebedrijven en namaakproducenten.

Te weinig vernieuwing

Het is een beeld dat Paul Sharo, oprichter van het Rotterdamse merk Man Met Bril Koffie, herkent. "De koffiemarkt wordt steeds breder, er komen meer aanbieders bij en het is lastiger concurreren. Er is zoveel aanbod van goede en gemakkelijke koffie voor thuis."

Als aanbieder betekent dat harder werken om de concurrentie voor te blijven, en blijven vernieuwen. Dat heeft Bialetti te weinig gedaan, schat Sharo in. "Het is een bekend merk, iedereen kent die Moka-potjes wel. Maar verder heb ik al jaren niks meer van ze gehoord. Steeds een leuk gekleurd jasje eromheen doen werkt één keer om meer te verkopen, maar niet elke keer."

Gemak en nieuwe snufjes

Wat de markt wil gaat nu twee kanten op, schetst hij. "Je ziet mensen zoeken naar gemak - dan heb je het over koffiecups, daar is Nestlé de grootste in. Daarnaast zoeken consumenten naar diversiteit: andere filters en koffie."

Man Met Bril Koffie ziet de koffiemarkt in China en andere Aziatische landen wel enorm hard groeien. "We hebben in onze lokale afzetmarkt geen last van de Aziaten, maar wel bij de inkoop. Het aanbod van kwaliteitskoffie is beperkt, wij bevinden ons in de top 1 procent van de markt", legt hij uit. 

"Al drie, vier jaar merken we dat de meerderheid van de kwaliteitskoffie bijvoorbeeld door Aziatische partijen wordt gekocht. Dat maakt de inkoop voor ons duurder."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Alarm! Straks drinken we alleen nog slappe oploskoffie

Noodlening

Er heeft zich intussen wel een redder opgeworpen voor Bialetti: de Amerikaanse investeerder Och-Ziff Investments is bereid een noodlening te verstrekken van 35 miljoen euro. De rechtbank in Brescia moet oordelen of deze steun wordt toegestaan; die uitspraak wordt verwacht op 14 november.

In de tussentijd heeft Bialetti faillissementsbescherming bij de Italiaanse overheid aangevraagd.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore