Bedrijven

Vodafone grootste verliezer in krimpende markt

07 september 2018 13:47 Aangepast: 07 september 2018 14:12
Beeld © AFP

In het tweede kwartaal kromp de Nederlandse markt voor mobiele diensten met meer dan 8 procent. Vooral de omzet van Vodafone daalde. Het was de enige speler met een eigen netwerk die marktaandeel verloor.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Telecompaper. De krimp op de markt versnelt. In de eerste drie maanden was de teruggang nog 7 procent en over heel vorig jaar 4,4 procent.

Regelgeving en concurrentie

Bedrijven lijden onder de regelgeving en prijsdruk, gecombineerd met sterke concurrentie. Mobiele telecomaanbieders hebben last van de verlaging van de roamingtarieven die zij mogen berekenen. Sinds juni vorig jaar mogen zijn minder vragen aan andere providers als zij gebruik maken van hun netwerk.

Verder mogen bedrijven de inkomsten uit toestellen niet meer meetellen met de mobiele omzet. Dat de omzet in het tweede kwartaal harder daalde dan in de eerste drie maanden is opvallend, het tweede kwartaal is over het algemeen sterker, zegt Telecompaper.

KPN bouwt voorsprong uit

KPN is nog altijd verreweg de grootste op de Nederlandse mobiele telecommarkt. Het marktaandeel stijgt tot 41,7 procent. Daarmee wordt de voorsprong op de nummer twee, Vodafone, vergroot, want deze zag het aandeel krimpen tot 28,8 procent. T-Mobile ging licht vooruit, tot 22,8 procent.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

T-Mobile belooft: onbeperkt abonnement Tele2 blijft ook na overname

Tele2 groeit wel

Van de drie grote spelers in Nederland kromp de omzet van Vodafone (inclusief de mobiele omzet van Ziggo) het hardst: met 15,9 procent. KPN ging 5,8 procent achteruit en T-Mobile 7,2 procent.

De enige speler die terrein won is Tele2: een plus van 13,8 procent. T-Mobile wil Tele2 Nederland overnemen, maar het wacht nog op goedkeuring van de autoriteiten.

'Markt blijft krimpen'

Voor heel 2018 gaat Telecompaper uit van een omzetdaling voor de Nederlandse mobiele markt met zo'n 4 procent tot 3,9 miljard euro. In de jaren erna zal dat verder dalen, tot 3,7 miljard euro in 2022, denkt Telecompaper.

Het verwacht dat de concurrentie en prijsdruk niet afnemen, ook niet na de overname van Tele2 Nederland door T-Mobile.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van