Bedrijven

Volkswagen vreest gevolgen handelsoorlog en strengere emissieregels

01 augustus 2018 13:48 Aangepast: 01 oktober 2019 15:59
Volkswagentopman Herbert Diess. Beeld © EPA

Autoconcern Volkswagen draait op volle toeren, alle dieselschandalen ten spijt. Maar, zo waarschuwt de topman, er kan niet op de lauweren worden gerust.

"Er liggen grote uitdagingen voor ons in de komende kwartalen", aldus topman Herbert Diess in een persverklaring. Het bedrijf waarschuwt dat de winst per verkochte auto in het komende halfjaar waarschijnlijk lager uitvalt dan oorspronkelijk was verwacht. Toch handhaaft het bedrijf de verwachting dat de operationele winst met 6,5 à 7,5 procent zal stijgen.

Records

In het tweede kwartaal kwam die uit op 3,9 miljard euro, een daling van 13 procent. Dat was mede te wijten aan het feit dat het bedrijf een voorziening nam van 1,6 miljard euro in verband met het dieselschandaal. In juni kocht het bedrijf verdere vervolging in Duitsland af door een boete van 1 miljard euro te accepteren.

Onder de streep bleef 3,3 miljard euro over, een stijging van bijna 7 procent. De omzet kwam uit op 61,1 miljard euro, een stijging van 3,4 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het bedrijf leverde meer auto's af dan ooit, in totaal 2,8 miljoen exemplaren.

Strengere milieuregels

De reden voor het pessimisme: het bedrijf moet zich voorbereiden op de invoering van strengere regels voor de uitstoot van personen- en bedrijfsauto's. Het gaat om de Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP), EU-regels om het brandstofverbruik en CO2- en andere vervuilende uitstoot beter te meten. 

De belangrijkste verandering: uitstoot wordt in het vervolg gemeten op basis van testen op de weg, in plaats van testen gebaseerd op theoretische rijprestaties. Omdat deze testen meer tijd in beslag nemen, moet het bedrijf zich voorbereiden op een 'roerig' half jaar, aldus Diess.

Groeiend protectionisme

Behalve zorgen dat alle automerken die onder het concern vallen (onder meer Audi, Škoda, Porsche, Seat) voldoen aan de strengere regels, zijn er ook zorgen om de handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten. "Groeiend protectionisme zorgt ook voor grote uitdagingen voor de wereldwijd vervlochten auto-industrie", aldus Diess.

Behalve de handelsoorlog tussen de VS en China, doelt Diess daarbij waarschijnlijk ook op Trumps dreigement om invoerheffingen op Europese auto's in te voeren. Die staan sinds Jean-Claude Junckers bezoek aan het Witte Huis 'on hold', maar met onvoorspelbare beleid van Trump kan dat zomaar veranderen.

De autofabrikanten BMW en Volvo pasten hun beleid al aan vanwege de handelsoorlog, Mercedes-moederbedrijf Daimler gaf zelfs een winstwaarschuwing af

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van