Een grote stap voor sportmerk Nike. Het bedrijf gaat schoenen verkopen via Amazon. Het belangrijkste aan de samenwerking is dat Nike op deze manier hulp krijgt van Amazon in de strijd tegen namaakartikelen.
De producten van het merk worden namelijk opgenomen in het Brand Registry programma dat Amazon heeft. Bedrijven die aan dit programma meedoen, zoals bijvoorbeeld lingeriemerk Victoria's Secret en levensmiddelenfabrikant Procter & Gamble, mogen de tools gebruiken die de webwinkel gebruikt.
Zoeken naar schendingen merkenrecht
Dat zijn onder meer zoekmachines die speuren of er geen patentrechten of copyright geschonden worden. Daarnaast heeft Amazon een geautomatiseerd zoeksysteem voor schendingen van het merkenrecht.
Voor Nike is dat een belangrijke reden om via Amazon te gaan verkopen, schrijft persbureau Bloomberg. Het bedrijf is wereldwijd razendpopulair en dat zorgt ervoor dat er veel producten worden nagemaakt. Het bedrijf moet dus strenger optreden tegen de online handel in namaak.
Meer bereik voor de Air Max
Behalve dat Nike een machtige partner heeft in de strijd tegen namaak, vergroot het ook het verkoopbereik. Beleggers in andere schoenenbedrijven zagen de bui gisteren in ieder geval al hangen, de aandelen van onder meer Foot Locker en JD Sports kelderden op de beurs.
Amazon heeft een drukke week achter de rug. Het bedrijf nam vorige week voor 13,7 miljard dollar de biologische supermarktketen Whole Foods Market over.