Bedrijven

'Regionale supers worden (nog) niet overgenomen'

05 maart 2018 16:51 Aangepast: 05 maart 2018 17:02
Een filiaal van Vomar in Amsterdam-Oost. Beeld © Vomar

Nu Emté door Jumbo wordt gekocht is het de vraag of andere regionale supermarkten ook overnameprooien zijn. Hun marktaandelen zijn vaak maar een paar procent.

"Er komt voorlopig nog geen eind aan de overnames in de supermarktbranche", zegt Jumbo-ceo Frits van Eerd tegen RTL Z. Sommige regionale supermarktketens, zoals Deen, Vomar en Dekamarkt, zitten in regio's waar Jumbo nog niet zo sterk is en ze hebben vaak regionaal sterke posities.

Maar regionale ketens kunnen het nog prima alleen af, zegt retailexpert Erik Hemmes. Zij verdienen nog prima geld, behalve Emté, en dat is de reden dat die wordt verkocht, aldus Hemmes. De andere draaien door de bank genomen prima winsten, zegt hij.

Inkoop via Superunie

Heel belangrijk daarbij is dat ze samenwerken bij de inkoop via Superunie, een inkoopcombinatie voor aan aantal supermarkten. Dat levert schaalvoordelen en dus prijsvoordeel op, zonder dat zouden ze het niet redden, vult Henk Hofstede, Sector Banker Retail bij ABN Amro, aan. "Daardoor kunnen ze het nog wel even volhouden, zeker als je kijkt naar het lokale karakter van de ketens", aldus Hofstede.

Omdat ze in een beperkt regionaal gebied actief zijn, is de logistiek makkelijker en dus goedkoper, zegt hij.

Wat ook in hun voordeel is, is dat ze hun organisatie relatief klein is en daardoor efficiënter kan zijn. Veel regionale spelers staan er financieel ook sterk voor, aldus Hemmes.

Vastgoed

"Het gaat vaak om familiebedrijven, zoals Deen, Vomar, Dekamarkt, Hoogvliet, Jan Linders en Nettorama. En die families hebben vaak ook veel vastgoed. Dat is het tweede verdienmodel van families en bijna het eerste", zegt Hemmes.

De winkelketens zijn dus maar een onderdeel van het vermogen van de families, aldus Hemmes. Ze zouden dus kunnen overwegen om de winkelformule te stoppen en alleen door te gaan met het vastgoed.

Online

De opkomst van online boodschappen doen en deze laten thuisbezorgen kan de zaak wel veranderen, denkt Hofstede. Maar het is lastig om thuisbezorgen winstgevend te maken, geeft hij toe. 

Toch kun je het je niet veroorloven dat klanten elders online hun boodschappen gaan bestellen. Ook omdat online winkelen elders uiteindelijk misschien ten koste gaat van de omzet in je fysieke winkels. Mogelijk gaan daarom de ketens die zijn aangesloten bij Superunie op dit punt samenwerken, zegt hij.

Dirk/Dekamarkt staat open voor samenwerking

Binnen inkoopcombinatie Superunie is de afspraak dat als één van de aangesloten ketens wordt verkocht, deze eerst moet worden aangeboden aan de andere leden, legt Hemmes uit.

Detailresult, de combinatie van Dekamarkt en Dirk van den Broek, zegt al jaren dat het openstaat voor samenwerking met andere spelers. Maar er is er nog geen één die zich heeft aangemeld. De noodzaak is er nog niet, aldus Hemmes.

Albert Heijn niet, Jumbo misschien

Maar op de wat langere termijn verwacht Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit, wel overnames. Bijvoorbeeld bij kleinere spelers die familiebedrijf zijn en met opvolgingsproblemen kampen.

Albert Heijn ziet ze, gezien diens marktaandeel van 35 procent, geen regionale spelers kopen. Voor Jumbo ligt dat mogelijk wat anders.

Loont consolidatie kleine spelers?

En regionale spelers zouden elkaar kunnen kopen. De financiering is vaak het probleem niet en voor zover het om familiebedrijven gaat kunnen ze snel besluiten.

"Maar ja, als je van een marktaandeel van 2 naar 4 procent gaat, je blijft een kleine speler. Het is de vraag of het loont", zegt Koelemeijer.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van