Bedrijven

H&M gaat lastige markt te lijf met nieuwe discounter Afound

31 januari 2018 16:47 Aangepast: 31 januari 2018 16:54
Beeld © EPA

Hennes & Mauritz (H&M) opent dit jaar in Stockholm een nieuw winkelconcept: Afound. H&M ziet de resultaten teruglopen en wil met Afound inspelen op het veranderend koopgedrag van consumenten.

H&M heeft een tegenvallend jaar achter de rug. In 2017 daalde de omzet met 4 procent, terwijl de winst met 13 procent daalde. De winst daalt al een paar jaar. Eén van de maatregelen die het concern nu neemt om daar verandering in te brengen is de opening van Afound.

Dat is een discounter, die niet alleen kleding van H&M verkoopt, maar ook van andere spelers. Om te beginnen komt er één winkel, in Stockholm, en een webplatform. Of er ook Afound-winkels in Nederland komen, is nog niet bekend.

Andere concepten

"H&M was altijd een winkel voor iedereen, maar nu zitten ze in de moeilijkheden", zegt retailexpert Cor Molenaar. Dat is volgens hem de reden dat H&M andere concepten probeert. Klanten vinden het volgens hem leuk om te snuffelen in kleine winkels voor een specifieke doelgroep. We winkelen omdat het leuk is, niet omdat we per se iets nodig hebben, zegt retailexpert Cor Molenaar.

Verder kan H&M met Afound de onderkant van de markt afdekken, daar heeft H&M last van Primark. Recent begon H&M al twee andere ketens: Arket en /Nyden. Daarmee richt het zich meer op de bovenkant van de markt, aldus Molenaar.

'Ingehaald'

H&M zit in zwaar weer, bevestigt ook retaildeskundige Rupert Parker Brady. Net als Hudson's Bay heeft de keten last van activistische aandeelhouders. Het is niet meer de spannende winkel die het twintig jaar geleden was, maar H&M is ingehaald door onder meer Primark. Verder kopen klanten steeds meer online, zoals bij Zalando. Ook Amazon is recent een eigen modelabel begonnen.

H&M wordt daarmee van alle kanten aangevallen, maar de taart wordt niet veel groter. Dus verliest H&M marktaandeel, zegt Parker Brady.

'Makkelijk van voorraden af'

Met de keuze voor een outletwinkel kan H&M makkelijk van zijn voorraden af, denkt hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit Kitty Koelemeyer. "Dan hoeven ze dat niet in de H&M-zaken zelf te doen."

Door tegelijkertijd merken van andere spelers te verkopen wordt Afound bovendien gevarieerder dan H&M. "Je wilt er geen pure restantenwinkel van maken, je wilt het wel verrassend houden."

'H&M is laat'

Maar volgens Parker Brady is H&M wel aan de late kant. Zo heeft grote concurrent Zara al een aantal jaren een discounter waar het overtollige voorraden verkoopt: Lefties.

Verder had H&M volgens hem minder concurrentie gehad van Primark als ze al eerder hiermee waren begonnen. Primark is inmiddels uitgegroeid tot een dominante speler, terwijl spelers als Amazon en AliExpress inmiddels ook volwassen zijn.

'Maar niet té laat'

Of H&M té laat is? Dat denkt Parker Brady niet. Het is immers nog één van de grootste kledingverkopers ter wereld en hij denkt dat ze de veranderende markt het hoofd kunnen bieden.

Ze moeten gewoon een aantal H&M's ombouwen tot Afounds, denkt hij. "Er is een overkill aan modewinkels, kijk maar eens naar het aantal H&M's in het centrum van Amsterdam."

'H&M is flexibel en heeft lef'

Ook Molenaar heeft vertrouwen in H&M. "De laatste twee jaar zie je dat bedrijven een platform openen waar je producten van meerdere merken kunt kopen, zoals ALiExpress, Amazon en BOL.com. En nu doet H&M dit met Afound."

Molenaar denkt dat H&M de concurrentie aankan. Het heeft immers een grote mate van flexibiliteit en het lef om te veranderen en nieuwe dingen uit te proberen, zegt hij. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van