Bedrijven

Meer winst, maar gebruikers Facebooken vijftig miljoen uur minder

01 februari 2018 13:28 Aangepast: 02 februari 2018 06:34
Beeld © ANP / RTL

Bij Facebook is het dagelijks gebruik afgelopen kwartaal wereldwijd met vijf procent - of vijftig miljoen uur - afgenomen. Daarnaast daalde het aantal dagelijkse gebruikers in Noord-Amerika voor het eerst.

Maar slecht gaat het bepaald niet met het bedrijf. De jaaromzet steeg met bijna 50 procent tot 40,6 miljard dollar (32,7 miljard euro). De netto jaarwinst was in 2017 15,9 miljard dollar, het jaar ervoor was dat 10,2 miljard dollar. 

Miniatuurvoorbeeld

Dat gaat dus prima. In een conference call zegt ceo Mark Zuckerberg dat 2017 een sterk jaar was voor Facebook, maar ook een moeilijk jaar. "De wereld is onrustig en verdeeld - en dat zag je ook op Facebook", zegt hij.

Goede voornemens voor 2018

"We zagen misbruik en inmenging door landen op het platform, er werd vals, sensationeel en polariserend nieuws gedeeld", zei hij. "Een van de belangrijkste dingen is dat we zorgen dat onze dienst niet alleen leuk is om te gebruiken, maar ook goed voor de maatschappij." Zuckerberg noemt dat een persoonlijk voornemen voor 2018.

Onderdeel van dat voornemen is ook het veranderen van de nieuwsfeed van Facebook, het belangrijkste onderdeel van het platform. Het bedrijf maakte eerder al bekend dat het 'betekenisvolle, sociale interacties' belangrijker wil maken dan het passief zien van content.

LEES OOK: Weer veranderingen op je Facebook-tijdlijn: meer nieuws uit je omgeving

Volgens Zuckerberg is een direct gevolg van die verandering dus dat het dagelijkse gebruik met 5 procent daalt. Volgens hem levert dat mensen meer kwaliteit op. Maar, zegt analist David Kirkpatrick tegen Bloomberg, dat geeft alleen maar aan hoe serieus Facebook de missie om het leven van hun gebruikers beter te maken neemt.

'Daling is nodig' 

"Om Charles Dickens te citeren: 'It was the best of times, it was the worst of times'", zegt Kirkpatrcik. "Het gaat erg goed met Facebook, maar er is iets veranderd. Ze worden ook beschouwd als potentieel gevaarlijk. Als we nu geen daling in dagelijks gebruik hadden gezien, was dat vrij hypocriet geweest. Dat we die daling wel zien laat zien dat het ze menens is."

Voor Facebook ontstaan er geen problemen. Voor het eerst groeide het aantal dagelijkse actieve gebruikers in Noord-Amerika een keer niet, maar in Europa groeide dat getal met 3 miljoen tot 277 miljoen gebruikers die dagelijks inloggen. Wereldwijd heeft Facebook nu 1,4 miljard dagelijkse gebruikers en 2,1 miljard maandelijkse gebruikers.

'Adverteerders komen toch wel' 

En dat is het belangrijkste, zegt Kirkpatrick. "Zelfs als ze minder pageviews per gebruiker zouden krijgen, kunnen ze meer winst maken. Zij hebben een uniek platform met hun mogelijk om gebruikers te targetten. Adverteerders komen daar toch wel op af, die blijven gewoon betalen om te kunnen adverteren."

Opvallend is dat Europese gebruikers Facebook meer op zijn gaan leveren. In het laatste kwartaal van 2016 brachten zij per gebruiker gemiddeld 5,86 dollar omzet uit advertenties in het laatje, in 2017 was dat 8,71 dollar per kwartaal. In totaal brengt Noord-Amerika zo'n 6 miljard dollar aan advertentie-omzet op, Europa was goed voor iets meer dan 3 miljard. 

Overigens komt het grote advertentiegeld voor Facebook nog steeds uit Noord-Amerika. Als we kijken naar het laatste kwartaal van 2017 draaide het bedrijf daar ongeveer 26,26 dollar per gebruiker aan omzet. Wereldwijd is het gemiddelde 1,85 dollar.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van