Bedrijven

Marketingmiskleun brengt Mercedes in de problemen in China

07 februari 2018 12:45 Aangepast: 07 februari 2018 12:45
Een Mercedes C-Klasse in de fabriek in Bremen. Beeld © Getty Images

Bedrijven die over de grens opereren doen er goed aan rekening te houden met plaatselijke gebruiken en politieke gevoeligheden. De social mediapersoon bij Mercedes sloeg deze les over, met een noodgedwongen excuus-actie in China als gevolg.

Mercedes maakt op Instagram reclame en haakt daarbij in op het thema #MondayMotivation. Het automerk gebruikt er inspiratievolle citaten van beroemdheden om de plaatjes van hun wagens mee op te sieren.

Miniatuurvoorbeeld

Afgelopen maandag (zie foto rechts) deed het bedrijf dat met het citaat: "Look at the situations from all angles, and you will become more open." Een mooie citaat, dacht de marketingafdeling ongetwijfeld. 

Gevaarlijke rebel

Maar in China wordt de uitspraak minder gewaardeerd: hij is namelijk afkomstig van de Dalai Lama, de Tibetaanse religieuze leider. Die wordt in China gezien als een gevaarlijke rebel, vanwege zijn streven naar een onafhankelijk Tibet. De Dalai Lama vluchtte in 1959 naar India, waar hij in ballingschap leeft.

Uit angst dat het bedrijf zich de woede van de potentieel kapitaalkrachtige klanten én de Chinese regering op de hals zou halen, heeft het de post op Instagram snel verwijderd.

Belofte van beterschap

Daarnaast belooft het bedrijf beterschap in een verklaring op zijn Weibo-pagina, een Chinees sociaal netwerk dat nog het meest op Twitter lijkt. "We zullen meteen stappen zetten om onze kennis van de Chinese cultuur en waarden beter te begrijpen zodat dit soort incidenten niet meer gebeuren", meldt het bedrijf volgens persbureau Reuters

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van