Bedrijven

Jumbo groeit, vooral door online verkopen

02 januari 2018 09:45 Aangepast: 02 januari 2018 11:21
Archieffoto Jumbo Beeld © Jumbo

Supermarktketen Jumbo heeft in 2017 een omzet behaald van 7 miljard euro, 5 procent meer dan een jaar eerder. Vooral de online verkopen groeiden. Dit jaar gaat het bedrijf door met uitbreiden en winkels vernieuwen.

De omzet van 7 miljard is een record voor het bedrijf, dat daarmee naar eigen zeggen een marktaandeel van 19 procent heeft.

Het aantal bestellingen via de website en app verdubbelde. Daarvoor werkt het bedrijf met 390 afhaalpunten door het land waar mensen hun bestelde producten kunnen ophalen, waarvan er 225 ook boodschappen bezorgen. 

Uitbreiding La Place en foodmarkten

La Place, de restaurantketen die Jumbo overnam van V&D, groeide ook door. Er kwamen 33 zaken bij, waardoor de omzet met ruim een derde toenam tot 123 miljoen euro.

De supermarktketen investeert flink in uitbreiding dit jaar. Zo moeten er in 2018 30 vestigingen van La Place bij komen (nu nog 92), waaronder een aantal in de VS, en het aantal supermarkten groeien van 585 tot 600. Ook de zogeheten Foodmarkten worden uitgebreid (3 naar 6), net als 'gemakswinkel' Jumbo City (3 naar 10), waar mensen een snelle boodschap of afhaalmaaltijden kunnen halen en opeten.

Nummer 2

Daarnaast worden oude vestigingen verbouwd: 30 winkels worden vernieuwd en uitgebreid. "We blijven verder investeren in de aantrekkelijkheid van onze winkels, en gaan nog meer de nadruk leggen op innovaties, vooral in ons assortiment en op het vlak van 'foodbeleving'", vertelt ceo Frits van Eerd in een persverklaring.

Jumbo is de tweede grootste supermarkt van Nederland, na Albert Heijn. Maar de nummer-1-positie, die winnen ze zelfs met veel uitbreiding niet zomaar, vertelde deskundigen eerder tegen RTL Z: "Jumbo moet dubbel zo groot worden om serieuze speler te zijn."

Overnames

In een toelichting op de cijfers vertelde financieel topman Ton van Veen dat hij mogelijkheden ziet voor overnames. Het bedrijf nam eerder supermarkten van Super de Boer en C1000 over, en volgens Van Veen zijn er nog kansen genoeg om 'Nederland geler te kleuren'.

Hij wijst onder meer op de circa twintig supermarktformules die Nederland nu nog telt. "Dat zijn er veel meer dan landen om ons heen zoals Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. Ik denk niet dat de consolidatieslag in Nederland al voorbij is."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van