Bedrijven

Ruim honderd banen weg bij reorganisatie TomTom

29 september 2017 13:10 Aangepast: 29 september 2017 13:51
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) op werkbezoek bij TomTom. Beeld © ANP

TomTom reorganiseert zijn divisie waar onder meer sporthorloges en actiecamera's worden gemaakt, Consumer Sports. Daarbij schrapt het bedrijf 136 banen, waarvan 57 in Nederland. Het is de tweede ontslagronde in minder dan een jaar tijd.

Begin december vorig jaar verdwenen er al 170 banen bij de consumententak. Daarvan werden 110 mensen op andere afdelingen geplaatst, 60 mensen moesten op zoek naar een nieuwe baan. Bij TomTom werken wereldwijd circa 4600 mensen.

Het is langer bekend dat de consumententak, die verantwoordelijk is voor de verkoop van navigatiekastjes, niet zo goed presteert. De afgelopen jaren werden nieuwe producten toegevoegd, zoals sporthorloges en actiecamera's, om de omzet op te krikken. Maar de resultaten daarvan vallen tegen, de omzet bij de consumententak kelderde met 20 procent. 

'Strategische opties onderzoeken'

Daarom kondigde TomTom in juli aan de 'strategische opties' voor de sportactiviteiten te onderzoeken. Dat proces is volgens een woordvoerder nog gaande, maar wanneer daar meer duidelijkheid over wordt verwacht, kon hij niet zeggen. Voorlopig zal het bedrijf de producten gewoon blijven verkopen, schrijft het bedrijf in een persverklaring.

Het bedrijf hintte bij de presentatie van de kwartaalcijfers in juli al op ingrepen na een afschrijving van 169 miljoen euro. Dat leverde een verlies van 160 miljoen euro op. 

Aantrekkelijk maken voor verkoop

De reorganisatie is vooral bedoeld om de sporttak aantrekkelijker te maken voor potentiële kopers, denkt analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen. Maar dat kan nog best lastig worden, vertelt hij tegen persbureau ANP. 

"Met sporthorloges en actiecamera's probeert TomTom een beetje mee te lopen met het succes van anderen", aldus Versteeg. "Maar er is veel concurrentie, en dan moet je echt onderscheidend zijn." Wel merkt de marktvorser op dat TomTom geen haast heeft met een verkoop. "De balans is in orde."

Focus op autoindustrie

TomTom wil zich richten op alles wat met auto's te maken heeft, zoals ingebouwde navigatiesystemen en kaarten voor zelfrijdende auto's. Ook dat is volgens Versteeg een moeilijke markt, zeker nu de Duitse autobouwers BMW, Audi en Daimler samen concurrent HERE hebben overgenomen. Ook Google is een geduchte rivaal geworden, al bespeurt Versteeg terughoudendheid bij veel autofabrikanten om met de machtige Amerikaanse internetreus in zee te gaan.

Al met al ziet Versteeg weinig muziek in TomTom, die het aandeel dan ook niet aanbeveelt. "Het bedrijf wordt wel altijd gezien als een overnamekandidaat, maar ook dat zie ik niet zo snel gebeuren.'' TomTom stond vrijdagmiddag rond 12.30 uur 0,6 procent in de min op 9,20 euro, in een 0,5 procent hogere MidKap.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van