Bedrijven

Winst H&M keldert 20 procent in derde kwartaal

28 september 2017 12:05 Aangepast: 28 september 2017 12:23
H&M gaf flinke kortingen en op de beurs gaat er ook flink wat van de prijs af. Beeld © Getty

De winst van modeconcern Hennes & Mauritz is in het derde kwartaal met maar liefst 20 procent gedaald. Dat komt met name doordat er flinke kortingen moesten worden gegeven op de zomercollectie.

De onlineverkopen van H&M stegen in het derde kwartaal, maar in de stenen winkels daalde de omzet juist in een aantal landen, waaronder in Groot-Brittannië, Zweden en Nederland. De groei online was niet genoeg om dat te compenseren.

Omdat de omzetdoelstelling niet werd gehaald waren de voorraden te hoog. Om die weg te werken gingen jurken, overhemden, broeken en rokjes tegen korting weg en dat drukt weer het resultaat.

Beleggers schrikken dan ook van de cijfers van H&M. Op de beurs in Stockholm daalt de koers zo'n 5 procent.

Omzet daalt 1 procent in Nederland

De omzet nam in de maanden juni, juli en augustus toe met 4,5 procent tot 59,4 miljard Zweedse kroon (omgerekend 6,2 miljard euro). De nettowinst daalde met eenvijfde, tot 4,8 miljard kroon (400 miljoen euro).

In Nederland, qua omzet negende markt voor H&M, daalde de omzet in het derde kwartaal met 1,2 procent tot omgerekend 195 miljoen euro. Het resultaat per land wordt niet bekend gemaakt.

4500 winkels

Eind augustus telde H&M wereldwijd 4553 winkels van de verschillende merken. Naast de keten H&M vallen ook andere winkelformules onder het concern, zoals COS, Monki, Weekday, & Other Stories. Recent lanceerde het bedrijf zijn nieuwe merk Arket. Eind augustus opende de eerste Arket in Londen. Komende voorjaar komt er een in Amsterdam.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van