Bedrijven

KPN ziet omzet opnieuw dalen, consumentenmarkt in de lift

27 oktober 2016 09:10 Aangepast: 29 juli 2017 23:30
Beeld © ANP

De omzet van KPN daalde afgelopen kwartaal opniew, maar de winstgevendheid verbeterde en de opbrengsten uit telecom- en televisiediensten voor consumenten namen toe. Dit blijkt uit de cijfers over het derde kwartaalvan dit jaar.

Het bel- en internetbedrijf behaalde een nettowinst van 45 miljoen euro, 48 procent minder dan in hetzelfde kwartaal een jaar geleden toen de nettowinst nog uitkwam op 87 miljoen euro. Reden voor deze daling van bijna de helft zijn de eenmalige kosten die het bedrijf maakte om schuldpapier terug te kopen.

In september kocht het voor 1 miljard euro aan bedrijfsobligaties terug om zo de toekomstige rentelasten te verlagen, dat heeft voor extra kosten in het derde kwartaal gezorgd. Analisten hadden deze winstdaling overigens verwacht.

Consumententak

Zonder deze kosten zou de winst van de telecomaanbieder bijna zijn verdubbeld. Op de consumentenmarkt gaat het dan ook goed. "Meer dan 1 miljoen huishoudens neemt inmiddels een combinatie van vaste en mobiele diensten bij ons af", zegt topman Eelco Blok. De totale opbrengsten in dit segment namen met 1,5 procent toe tot 802 miljoen euro.

Er kwamen in het derde kwartaal per saldo 6000 klanten bij met een breedbandabonnement. Het aantal gebruikers van interactieve televisie nam met 22.000 toe, mede dankzij het uitgebreide voetbalaanbod van KPN. 

Uitdagingen

'Uitdagingen' zitten in de woorden van Blok op de zakelijke markt omdat "de prijsdruk blijft" en "vanwege de migratie van klanten van traditionele telecomdiensten naar geïntegreerde dienstverlening." In andere woorden: klanten hebben steeds minder behoefte aan vaste telefonie.

KPN biedt op deze markt wel andere ICT-diensten zoals digitale beveiliging en opslag in de cloud, maar dat doen ook vele andere spelers.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore