Bedrijven

Cyberaanval kost FedEx minstens 250 miljoen euro

20 september 2017 12:05 Aangepast: 20 september 2017 12:10
TNT-vliegtuigen op het vliegveld bij het Belgische Luik. Beeld © Getty Images

De cyberaanval bij TNT Express eind juni kost moederbedrijf FedEx 250 miljoen euro aan winst. En dat is nog niet de totale schade, het herstellen van de systemen kost nog meer tijd en geld.

De gevolgen van de aanval met de Petya-ransomware zijn nog steeds zo groot, dat het bedrijf een winstwaarschuwing afgeeft. FedEx verlaagt de bandbreedte voor de verwachte winst per aandeel voor het boekjaar 2018 naar 11,05 dollar tot 11,85 dollar per aandeel.

Voor de cyberaanval, die in het eerste kwartaal van FedEx' boekhoudjaar plaatsvond, ging het bedrijf uit van 12,45 tot 13,25 winst per aandeel.  

In het afgelopen kwartaal daalde de winst tot iets minder dan 500 miljoen euro. De omzet steeg wel, met vier procent tot 12,8 miljard euro. Het bedrijf had ook last van orkaan Harvey, al woog die veel minder zwaar. De cyberaanval betekende 79 dollarcent minder winst per aandeel, de orkaan 2 cent. 

Herstel kost geld

"De omzet en winst bij TNT liggen nog steeds onder het niveau van voor de cyberaanval", zei Alan Graf, de financiële topman van FedEx, in een conference-call voor analisten. Het financiële leed is volgens hem nog niet geleden: want niet alleen zijn de omzetten lager, ook moet er geïnvesteerd worden in het herstel van de it-systemen en het beter beveiligen ervan. 

Het Amerikaanse moederbedrijf waarschuwde eerder al dat de hack grote en mogelijk zelfs blijvende gevolgen kan hebben voor TNT. Mogelijk kunnen niet alle besmette systemen hersteld worden en cruciale data is wellicht voorgoed verloren gegaan. 

'Geen gewone cyberaanval'

Het bedrijf meldt verder dat het geen 'gewone cyberaanval' was. FedEx vermoedt dat een 'onbekend land' Oekraïne wilde aanvallen en bedrijven die daar zaken doen. "Algemeen wordt aangenomen dat de gewapende it-systemen gestolen zijn van de Amerikaanse overheid", zei Rob Carter, de chief information officer. Hij meldt dat bijna alle belangrijke systemen weer werken.

Aan het eind van deze maand verwacht het bedrijf zijn klanten weer volledig van dienst te kunnen zijn, op tijd voor het belangrijke laatste kwartaal van het jaar waarin vanwege de feestdagen veel pakketjes worden verstuurd. 

Op zoek naar een verzekering

Tijdens de cyberaanval was FedEx al bezig om it-systemen bij TNT te vervangen, die operatie wordt nu versneld uitgevoerd. Het Amerikaanse bedrijf, met thuisbasis in Memphis, nam halverwege 2016 het Nederlandse TNT over

Tekst loopt door onder de foto.
Miniatuurvoorbeeld

Een FedEx-toestel op het vliegveld van Los Angeles. (Foto: Getty Images)

De cyberaanval heeft zo'n grote financiële impact omdat FedEx zich er niet tegen had verzekerd. Maar de aanval heeft het bedrijf aan het denken gezet: "Ik ga kijken of er iets is dat we kunnen ontwikkelen en dat ons beter beschermt tegen een redelijke prijs", belooft cfo Graf. 

Purple Promise

Alle narigheid ten spijt ziet het bestuur van FedEx de toekomst met vertrouwen tegemoet. "We zijn er sterker uitgekomen en blijven gefocust op het waarmaken van de Purple Promise", zei algemeen bestuurder Dave Bronczek, verwijzend naar het bedrijfsmotto.

Het andere bedrijf dat zo hard werd geraakt door de cyberaanval, Maersk, leed met 255 miljoen euro ongeveer net zo veel schade. Ook de omzet en winst van de Britse levens- en schoonmaakmiddelenfabrikant Reckitt Benckiser daalde als gevolg van het Petya-virus

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van