Bedrijven

Bijna de helft minder winst voor Sanoma

25 juli 2017 09:07 Aangepast: 15 oktober 2017 11:18
Het Nederlandse hoofdkwartier van Sanoma in Hoofddorp. Beeld © ANP

In het tweede kwartaal van dit jaar is de winst van het Finse mediaconcern Sanoma met bijna de helft gedaald tot 50,8 miljoen euro. De omzet daalde met 2 procent tot 441,4 miljoen euro.

Dat kwam vooral door de afschrijving die het bedrijf moest doen op SBS. Het bedrijf verkocht haar belang in de tv-zenders aan John de Mol en leed daar in totaal een verlies op van 286,4 miljoen euro. 

De operationele winst daalde ook, van 81,7 naar 86,9 miljoen. Het bedrijf heeft vooral last van dalende inkomsten uit televisiereclames. In Nederland en België zag Sanoma de winstgevendheid van de print- en onlinetak verbeteren. Volgens de onderneming is dat het gevolg van kostenbeheersing en het stroomlijnen van interne processen.

'Omzet blijft stabiel'

Sanoma houdt vast aan zijn verwachtingen voor heel het jaar, ondanks de 'iets tegenvallende' advertentiemarktontwikkeling in Finland. De onderneming voorziet dat de omzet in heel 2017 stabiel blijft en dat het bedrijfsresultaat hoger zal zijn dan 10 procent.

Eerder deze maand werd de verkoop van SBS aan Talpa van De Mol afgerond. Dat bracht 237 miljoen euro in het laatje. Volgens Susan Duinhoven, topvrouw bij het mediaconcern, kunnen de schulden hiermee aanzienlijk worden verlaagd.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van