Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Bedrijven

Albert Heijn start eigen YouTube-kanaal met vloggers

01 februari 2017 17:08 Aangepast: 15 oktober 2017 11:18
Beeld © Youtube

Albert Heijn is gestart met de online zender 'Appie Today'. Het YouTube-kanaal bevat vooral programma's die gemaakt worden door vloggers. Op deze manier wil de supermarktketen jongeren bereiken.

De supermarkt ziet het medialandschap fragmenteren en wil daarop inspringen met het kanaal. "Mediaconsumenten zijn steeds selectiever in hun zoektocht naar een verhaal waarin zij zich thuisvoelen", zegt directeur Wouter Kolk in een persbericht.

Albert Heijn heeft, net als concurrenten als Jumbo, Plus en Hoogvliet ook een YouTube-kanaal met voornamelijk kookvideo's en filmpjes over de oorsprong van voedsel. Het kanaal voor jongeren onderscheidt zich doordat de video's niet gemaakt zijn als klassieke tv-items, maar vlogs, een populaire video-stijl onder jongeren waarbij zij zelf filmen en presenteren.

'Begin van mediaplatform'

"Je moet wat om jongeren te vinden: folders worden steeds minder interessant en het publiek dat naar de radio en tv luistert en kijkt veroudert. Op deze manier proberen ze veel meer aan te sluiten op de beleveniswereld van jongeren", zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit.

Het kanaal op YouTube is volgens Koelemeijer een goede manier om te experimenteren met geschikte formats. "Ze hoeven er geen geld aan te verdienen. Ze spenderen al een vermogen aan marketing en het kanaal valt daaronder."

Stap richting eigen mediaplatform

Daarnaast biedt een eigen kanaal met een specifieke doelgroep ook andere kansen. Koelemeijer ziet het nieuwe kanaal als een stap om een mediaplatform vorm te geven. Ze maakt de vergelijking met webwinkel Amazon, die met Prime ook een videokanaal heeft met eigen content. "Sectoren lopen door elkaar. Straks wordt het kanaal misschien wel een concurrent voor de bestaande zenders", zegt ze.

Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn en ook Ahold, zou uiteindelijk een grote speler kunnen worden op het gebied van food, non-food en daaraan gekoppelde media. "Nu zijn deze nog niet geïntegreerd, maar samen kunnen ze een heel groot platform vormen", zegt ze.

En dat is een onderscheidende factor ten opzichte van de grote concurrent Jumbo, die zich meer richten op out of home. "Maar Jumbo zou ook zo'n kanaal kunnen oprichten hoor, absoluut", zegt Koelemeijer.

Vloggers centraal

De video's van Appie Today gaan niet altijd over voedsel. Zo gaat vakkenvuller Sjoerd op zoek naar tips om een betere vlogger te worden. Daarvoor vraagt hij tips aan Yvonne Coldeweijer en gaat hij langs bij Youri, zijn grootste fan. Na afloop krijgen alle sprekers een fles wortelsap van de supermarktketen.

"Met Appie Today laten we echte verhalen zien. Series, reportages en dagelijkse shows die alles te maken hebben met eten, proeven, trends, actualiteiten, blunders en liefde binnen en buiten de supermarkt", zegt het bedrijf daar z

In andere video's staan vragen van klanten centraal. In één filmpje wordt misschien wel een herkenbare vraag beantwoord: waarom zijn eetrijpe avocado's zo vaak keihard bij aankoop? Een foutje van de supermarkt zelf, blijkt uit de video. "Een oplossing zou kunnen zijn om de avocado's nog een dag langer in onze rijpingscellen te bewaren, zodat we ze rijper naar onze winkels toesturen.​"

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van