Bedrijven

Zalando's winst keldert door investeringen in nieuwe technologie

12 mei 2016 09:22 Aangepast: 31 juli 2017 12:30
Beeld © ANP

Zalando heeft aanzienlijk minder winst geboekt over het eerste kwartaal van dit jaar dan in dezelfde periode vorig jaar. De daling is vooral het gevolg van forse investeringen in marketing en technologie.

De Duitse internetwinkel boekte een nettowinst van 4,6 miljoen euro. Een jaar eerder viel de winst met 24,3 miljoen euro ruim vijf keer zo hoog uit. Zalando investeert dit jaar naar verwachting 200 miljoen euro, tegen 60 miljoen euro in 2015.

Investeringen werken

De investeringen wierpen duidelijk vruchten af. Het aantal mensen dat in de afgelopen twaalf maanden ten minste één bestelling plaatsten nam met 3 miljoen toe tot 18,4 miljoen. Het aantal unieke bezoeken van de webwinkel steeg van een kleine 393 miljoen naar bijna 480 miljoen. Klanten maakten veel meer gebruik van hun tablet of mobiele telefoon om te winkelen dan een jaar eerder.

De omzet kwam uit op 796,1 miljoen euro en zat daarmee aan de bovenkant van de in april afgegeven raming van 788 miljoen tot 801 miljoen euro. Over het eerste kwartaal van 2015 bedroegen de inkomsten bijna 644 miljoen euro. Voor heel 2016 rekent het bedrijf op een omzetgroei van 20 à 25 procent.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore