Bedrijven

Netflix groeit hard maar voelt concurrentie in de nek hijgen

18 januari 2017 22:53 Aangepast: 29 juli 2017 04:00

Netflix blijft stevig aan de weg timmeren, vooral internationaal. Toch voelt het de concurrentie stevig in de nek hijgen, blijkt uit het jaarbericht. Vooralsnog hoeft het bedrijf zich nog geen zorgen te maken: er kwamen dik 7 miljoen nieuwe gebruikers bij, waarvan 5,1 miljoen buiten de VS.

"We leren snel hoe we onze content moeten koppelen met de smaak van het publiek over de hele wereld", schrijft het bedrijf in een verklaring aan aandeelhouders. Vooral series als The Crown, over de jonge koningin Elisabeth II en nieuwe seizoenen van Gilmore Girls en Black Mirror, blijken het goed te doen.

En er komen nog meer series bij. Netflix is van plan het komend jaar 6 miljard dollar aan content uit te geven, maar liefst 1 miljard meer dan vorig jaar.

Lokale series populair

Daarnaast maakt het bedrijf ook lokale content. Zo nam het een post-apocalyptische thriller op in Brazilië. Het werd één van de populairste shows in het land en deed het ook goed in de rest van Latijns Amerika. Gezien het succes, is het bedrijf van plan om meer te investeren in content die speciaal voor één regio gemaakt is.

Als voorbeeld worden Japanse animee-video's en Turkse drama's genoemd. Eerder sloot het al een deal met één van India's grootste Bollywoodacteurs. Eind vorig jaar lanceerde Netflix, net als Videoland eerder al deed, offline video kijken. Opvallend is dat dit vooral populair is in opkomende landen, waar de internetverbindingen nog net zo stabiel zijn. 

Concurrentie stijgt

De grootste concurrent voor Netflix blijft YouTube, zegt het bedrijf zelf. Ook zien ze bedreigingen vanuit Amazone Prima Video en Facebook. "In het kort is de markt een internet tv-wereld aan het worden, wat zowel uitdagingen als kansen biedt voor Netflix", concludeert het bedrijf.

De 5,1 miljoen nieuwe gebruikers die Netflix verwelkomde was fors meer dan de 3,8 miljoen nieuwe abonnees die analisten voorzagen. Binnen de VS deed Netflix het met 1,9 miljoen nieuwe abonnees ook veel beter dan de 1,4 miljoen nieuwe kijkers die door kenners werden voorzien.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore