De luxe afkickkliniek U-center in Epen is gered van een faillissement. Na een overname en herfinanciering door ABN Amro is de kliniek verlost van een knellende schuldenlast. U-center denkt in de toekomst beter te kunnen draaien door méér buitenlandse patiënten aan te trekken.
U-center opende haar deuren in 2008 in een fraai voormalig hotel in het Limburgse Epen, vlak aan de Belgische grens. De privékliniek met een jaaromzet van ruim 10 miljoen euro richt zich vooral op welgestelde patiënten die kampen met verslavingsproblemen, depressie of burn-out.
Financieel zwaar weer
In 2011 nam investeringsmaatschappij Waterland Private Equity de privékliniek over van de oprichters. U-center boekte goede behandelresultaten, maar uit de onlangs met grote vertraging gedeponeerde jaarrekening blijkt dat de zorginstelling afgelopen jaren financieel in zwaar weer terecht kwam.
Bij de overname in 2011 werd de kliniek zwaar in de schulden gestoken, valt in de jaarstukken te lezen. Koper Waterland leende miljoenen voor de overname van ABN Amro, en laadde deze schuld op de schouders van de kliniek.
"Een belangrijk probleem voor de continuïteit van U-center vormt de hoge schuldenlast (…) die is ontstaan door de overnamefinanciering in 2011", constateert directeur Albert Hietink in het jaarverslag. Door de schuldenlast was "de huidige cashflow onvoldoende om aan de rente en aflossingsverplichtingen te voldoen." De kliniek hield er rekening mee dat de bank de kredietovereenkomst kon opzeggen.
Overgenomen door ABN Amro
Uit het verslag blijkt dat de kliniek begin dit jaar is overgenomen door ABN Amro Effecten Compagnie, een investeringsdochter van de huisbank. Deze maand is de financiering op orde gebracht. Bij een ingrijpende herfinanciering heeft kredietverstrekker ABN Amro ruim 7 miljoen aan schulden kwijtgescholden, in ruil voor aandelen. Daarmee werd de vermogenspositie van de afkickkliniek een stuk gezonder. "Hierdoor is de continuïteit gewaarborgd", aldus het verslag.
U-center verwacht in de toekomst meer geld te gaan verdienen door meer buitenlandse patiënten aan te trekken. "De kliniek zal haar marketinginspanningen voor de internationale markt verder intensiveren", schrijft directeur Hietink. "Gezien de geografische ligging richt de kliniek zich op internationale instellingen als de NAVO, de Europese Commissie en de Europese Investeringsbank en Engelstalige cliënten uit Duitsland, België, Luxemburg en Frankrijk en expats in Nederland."