Bedrijven

Unilever verwacht moeizaam eerste halfjaar

26 januari 2017 08:25 Aangepast: 29 juli 2017 02:30
Unilevertopman Paul Polman op het World Economic Forum in 2015. Beeld © EPA

Unilever is pessimistisch over het eerste half jaar van dit jaar. Net als in het laatste kwartaal van vorig jaar kampt de voedingsmiddelengigant met moeilijke marktomstandigheden. Naarmate het jaar vordert, zal de groei aantrekken.

Unilever wist zijn verkopen vorig kwartaal met 2,2 procent op te voeren. Daarmee lag de vooruitgang aanzienlijk lager dan in de voorgaande maanden. In heel 2016 gingen de verkopen met 3,7 procent vooruit. 

Het moederbedrijf van merken als Ola, Dove, Knorr en Axe boekte vorig jaar in totaal een omzet van 52,7 miljard euro. Dat was 1 procent minder dan in 2015. De nettowinst van het concern steeg met 5,5 procent naar 5,5 miljard euro. De operationele winst verbeterde met bijna 4 procent naar 7,8 miljard euro.

'Significante tegenwind'

In een aantal landen heeft het bedrijf last van het feit dat consumenten en winkels zich aanpassen aan prijsverhogingen die weer het gevolg zijn van devaluatie. De economische crisis in Brazilië en het uit ongeldig verklaren van kleine biljetten in India zorgt voor 'significante tegenwind', schrijft Unilever. 

Ook dit jaar verwacht Unilever betere resultaten te kunnen boeken dan het gemiddelde in de markt. Dat moet uiteindelijk leiden tot een toename van de verkopen met 3 tot 5 procent, zegt financieel directeur Graeme  Pitkethly. De winstgevendheid van het bedrijf neemt daarbij verder toe, voorspelt hij.

'Omzetdaling jammer'

"De omzet viel tegen, dat is heel jammer. Er was gerekend op 2,8 procent omzetgroei over het vierde kwartaal, en het was 2,2 procent", analyseert RTL Z-beurscommentator Jacob Schoenmaker. Omdat Unilever voor veel mensen geldt als een soort van alternatief voor een spaarrekening wordt er volgens hem altijd kritisch gekeken naar de cijfers. "We moeten het hebben van dividend. Maar de rente is aan het oplopen, dus ik vermoed dat beleggers wel wat teleurgesteld zullen zijn bij de opening van de beurs."

"Wat ik wel netjes vind is dat ze een omzetdaling hebben over heel 2016, maar nog wel de winst een beetje weten te laten groeien", is analist Maarten Leenders (BNP Paribas) iets enthousiaster. Hij is vooral benieuwd of en hoe Unilever er in slaagt om stijgende grondstofprijzen door te berekenen aan de consument. "Aan de kostenkant komt iets meer stijging, terwijl de inflatie laag is en het moeilijk is om aan klanten door te berekenen."

Bekijk hier de analyse in RTL Z Voorbeurs:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore