Volkswagen verweert zich indirect tegen de beschuldigingen van deelname aan een kartel. De Duitse autoreus schrijft in een verklaring dat overleg in de branche over zaken die niet concurrentiegevoelig zijn, heel normaal is. Het bedrijf geeft het standaardiseren van laadcontacten voor elektrische auto's als voorbeeld.
Volkswagen komt met het persbericht naar aanleiding van een speciale vergadering met de raad van toezicht van het bedrijf over de beschuldigingen van kartelvorming. Volgens onderzoek van Der Spiegel spanden de belangrijkste Duitse autobouwers BMW, Daimler, Porsche en Audi jarenlang samen.
Maar volgens Volkswagen zijn de gesprekken met concurrenten een 'gewone' manier om innovatie aan te jagen. Volgens het concern levert dat ook voordelen op voor consumenten, omdat het goedkoper is dan dat iedere fabrikant zelf een oplossing verzint.
'Wij werken mee'
Het bedrijf gaat niet specifiek in op de beschuldigingen van deelname aan een kartel, behalve dat het uit principe altijd meewerkt aan onderzoeken van de autoriteiten. De Beierse concurrent BMW ontkende eerder betrokkenheid
Volgens Der Spiegel zouden afspraken zijn gemaakt over het delen van kosten, technologieën, strategieën en uitstootnormen voor diesels. Dat is verboden vanwege Europese mededingingsregels, de Europese Commissie en de Duitse toezichthouder zijn een onderzoek gestart.
Winst en omzet omhoog
Het autoconcern uit Wolfsburg heeft een goed tweede kwartaal achter de rug. De winst steeg van 1,2 miljard naar 3,1 miljard euro ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dat was te danken aan bezuinigingen en het op de markt brengen van nieuwe modellen. Er werden bijna 2,7 miljoen auto's van alle verschillende merken van het concern verkocht in het kwartaal.
De omzet steeg van 57 miljard euro naar bijna 60 miljard. Het gaat zo goed, dat het bedrijf meer groei verwacht dan eerder; in plaats van maximaal vier procent omzetgroei, gaat het bedrijf nu uit van ruim 4 procent.