Bedrijven

ABN trekt boetekleed aan om gesjoemel door hypotheekadviseurs

08 juni 2017 10:14 Aangepast: 15 oktober 2017 11:18
CEO Gerrit Zalm en zijn opvolger CFO Kees van Dijkhuizen bij de persentatie van de derde kwartaalcijfers Beeld © ANP

ABN Amro had de zaken intern niet op orde, de werkdruk was hoog en hypotheekadvies is ook gewoon hartstikke moeilijk en ingewikkeld. Dat zijn ongeveer de belangrijkste uitkomsten van een intern onderzoek dat ABN liet uitvoeren na gesjoemel door hypotheekadviseurs van de bank.

De bank publiceert vandaag de uitkomsten van het onderzoek in de vorm van een ietwat koddige vraag-en-antwoord-sessie met de ceo van ABN Amro Retail Frans van der Horst en de leidster van het onderzoek Wies Wagenaar. 

Uit het onderzoek blijkt dat in totaal 114 adviseurs handtekeningen van klanten kopieerden onder zeker 700 hypotheekadviezen die zijn gegeven tussen 2013 en 2016. In november maakte de bank nog bekend dat het om tenminste 90 adviseurs ging. De bank compenseerde drie klanten die financiële schade leden door de vervalste handtekeningen voor in totaal zo'n 1000 euro. 

Ontslagen, berispt en bonus afgepakt

Van die 114 adviseurs zijn er 'minder dan een handvol' ontslagen, vertelt een woordvoerder van de bank. De rest van hen heeft een berisping gekregen en moet zijn bonus over vorig jaar inleveren.

Ook in de leidinggevende laag erboven heeft de bank straffen uitgedeeld en managers ontslagen. Hoeveel precies wil de woordvoerder niet zeggen, maar 'ze zijn te tellen op de vingers van twee handen.'

De zaakjes niet op orde 

Uit het onderzoek komen drie belangrijke oorzaken naar voren die hebben geleid tot het gesjoemel.

  • Bij het geven van hypotheekadvies zijn meerdere afdelingen betrokken en er moeten veel handelingen verricht worden. De adviseurs moesten met een it-systeem werken dat niet goed functioneerde, waardoor de adviesaanvraag vertraging opliep.
  • Door de reorganisaties waren er soms geen leidinggevenden of juist heel veel verschillende chefs. Daardoor konden de adviseurs niet goed overleggen, terwijl er juist veel veranderde qua regelgeving. Wat ook meespeelde was de prestatiecultuur in combinatie met de ontslagrondes bij de bank. Adviseurs die de targets niet haalden, zakten op de prestatieranglijst en voelden zich daardoor soms onzeker over hun baan.
  • Adviseurs die aan de bel wilden trekken, werden van het kastje naar de muur gestuurd omdat niemand de leiding had of die op zich nam. 

Topman Van der Horst trekt dan ook namens de bank het boetekleed aan: "Laat ik vooropstellen: elke gekopieerde handtekening is er een teveel en blijft ontoelaatbaar. Maar, gezien hoe complex wij het hebben gemaakt voor onze mensen, begrijp ik het dilemma waarvoor wij onze adviseurs hebben geplaatst. Wij als organisatie hebben daarbij ook verwijtbaarheid aan ons kleven", is zijn reactie in de Q&A over de conclusies van het onderzoek. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van