Ga naar de inhoud
Bedrijven

Brusselse kartelboete voor Air France-KLM: 325 miljoen euro

Het lossen van vracht uit een KLM-toestel. Beeld © ANP

De Europese Commissie heeft een groep luchtvaartmaatschappijen forse boetes opgelegd om verboden prijsafspraken over luchtvrachtvervoer. Air France, KLM en vrachtdochter Martinair moeten in totaal ruim 325 miljoen euro betalen.

De mededingingsautoriteit in Brussel legde in 2010 ook al een boete op, maar die werd in 2015 door de rechter nietig verklaard omdat er een procedurefout was gemaakt. De Commissie klaagde de maatschappijen aan om een enkele wereldwijde overtreding, maar het ging om vier afzonderlijke deals. 

In eerste instantie was de boete voor Air France-KLM 340 miljoen euro. De boete valt 15 miljoen euro lager uit, omdat dochterbedrijf Martinair in 2009 een hogere omzet had dan in 2016. Een Europese boete mag maximaal 10 procent zijn van de omzet in het jaar ervoor en omdat de omzet van Martinair vorig jaar lager was, scheelt dat de helft van de boete voor de vrachtvervoerder. 

Iets lager boetebedrag

Ook acht andere luchtvrachtvervoerders kregen nieuwe boetes opgelegd. Het totale boetebedrag komt op ruim 776 miljoen euro. Dat was oorspronkelijk bijna 800 miljoen euro.

De boetes die de bedrijven moeten betalen: 

  • Air France 182 miljoen
  • KLM 127 miljoen + Martinair 15 miljoen
  • British Airways 104 miljoen
  • Cargolux 80 miljoen
  • Singapore Airlines 74 miljoen
  • SAS 70 miljoen
  • Cathay Pacific Airways 57 miljoen
  • Japan Airlines 35 miljoen
  • Air Canada 21 miljoen
  • LAN Chile 8 miljoen

Lufthansa en dochteronderneming Swiss International Air Lines waren eveneens bij het kartel betrokken, maar ontkomen aan boetes omdat ze de misstanden bij de Europese Commissie hebben aangekaart en bewijsmateriaal gaven. 

Afspraken over brandstof

De boete draait om het maken van afspraken over de hoogte van brandstof- en veiligheidstoeslagen tussen eind 1999 en begin 2006. Volgens de commissie werden zowel tussen individuele bedrijven als in groepsverband 'via talrijke contacten' deals gesloten. 

Eurocommissaris Vestager (Mededinging) noemt de houding van de maatschappijen 'onverteerbaar'. Van de Europese export wordt volgens de Commissie 30 procent door de lucht gedaan, 20 procent van de Europese import wordt ingevlogen. 

KLM overweegt 'vervolgstappen'

KLM laat in een schriftelijke verklaring weten de uitspraak te bestuderen en overweegt om de boete aan te vechten. Omdat de boete al sinds 2010 bekend is bij het bedrijf, is het bedrag al in financiële verslagen opgenomen. 

Volgens analist Corné van Zeijl van vermogensbeheerder Actioam is het 'zeker een serieus bedrag' en zal het wel zorgen voor een daling van de koers:  "325 miljoen is toch ruim een euro per aandeel, bij een koers van 7,50."