Bedrijven

Hoe Primark tegen de trend in groeit door lage prijzen

01 december 2016 14:01 Aangepast: 29 juli 2017 15:00
Beeld © ANP

Kledingwinkels zitten in de hoek waar de klappen vallen, maar Primark groeit vrolijk door. In Nederland heeft de keten net de zestiende winkel geopend, een 'flagshipstore' in Amsterdam. Lage prijzen zijn het toverwoord.

De lijst met modeketens die het lastig hebben is lang. Zo sloten onder meer MS Mode en Miss Etam een flink deel van de winkels. Primark, daarentegen, doet het goed.

Primark heeft in Nederland pas sinds 2008 winkels. De keten is onder meer populair onder de jeugd, voor weinig geld loop je met volle tassen de winkels uit.

Goedkoop

Het enthousiasme onder klanten blijkt wel uit de rij die er vanochtend stond voor de nieuwste vestiging aan het Damrak in Amsterdam. Veel, met name jongere, klanten zeggen dat de lage prijs voor hen belangrijk is om naar de Primark te gaan. Voor een paar tientjes heb je een paar nieuwe shirtjes, broeken én sokken. Een broek kun je al krijgen voor 10 euro, een t-shirt voor 2,50.

Eerder dit jaar zei retailexpert Cor Molenaar tegen RTL Z dat Primark één van de ketens is die dingen slim doet. ''Primark lijkt rommelig, maar het past wel goed bij de doelgroep. Als kleding op een hoop ligt en het is afgeprijsd, dan wil je er snel bij zijn, omdat je denkt dat het er straks niet meer ligt.''

Lage prijzen, maar wel veel verkopen

De nieuwe winkel in Amsterdam zit naast de C&A, vlakbij de Zara en de Bijenkorf. Hartje stad, dus het is dure grond. Maar Primark moet het niet hebben van de hoge prijzen en hoge marges, maar van veel klanten die wat kopen. En de prijs is bij Primark geen enkele belemmering om nog wat in je mandje te gooien.

''Over het algemeen wordt er door winkeliers te veel naar de prijs gekeken. Je kunt beter een lage marge en een hoge omloopsnelheid hebben. Nu ligt de focus vaak op de marge, maar te weinig op rendement'', zegt Molenaar over Primark.

Niet online kopen

Consumenten gaan soms speciaal voor de Primark naar een andere stad. Meestal zie je zoiets vooral bij duurdere winkels, zoals de Bijenkorf.

Opmerkelijk is dat je bij Primark niet online kunt kopen, je moet echt naar de winkels toe. Je kunt wel op de site alle kleding en accessoires uitgebreid bekijken. Ook kun je 'style editors' volgen.

Fast Fashion

​Primark is actief in het 'fast fashion'' segment, net als onder meer Hennes & Mauritz en Zara. Deze ketens  hebben vaak elke maand, en deels zelfs elke week, wel een nieuwe collectie. Daardoor weet je niet zeker of een leuk truitje dat je ziet hangen er over drie dagen nog steeds is.

Mede omdat de kleding goed betaalbaar is kopen klanten sneller maar meteen, om straks niet mis te grijpen.

Elf landen

Aan het Damrak heeft Primark over zeven verdiepingen in totaal bijna 8300 vierkante meter, met 95 kassa's, 124 kleedkamers en 546 etalagepoppen. Er zijn in totaal 710 medewerkers. Er is niet alleen kleding voor dames, heren en kinderen, maar je vindt er ook interieuraccessoires, beautyproducten en cadeaus.

De grootste Primark staat  in Manchester en heeft een oppervlak van 14.400 vierkant meter. Wereldwijd heeft Primark ​322 winkels in elf landen. Er zijn 62.000 vaste werknemers. Sinds Primark in Nederland begon zijn er ook winkels geopend in Portugal, Duitsland, België, Oostenrijk, Frankrijk, de VS en Italië.

Duurzaam of niet?

Er is nogal wat kritiek op Primark. Het zou niet duurzaam genoeg zijn. Primark zelf bestrijdt dat uitgebreid op de eigen website. Zo zegt het op te komen voor vrouwen en het milieu. Ook zegt Primark geen kleding te laten maken door kinderen en arbeiders redelijke lonen te betalen. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van