Bedrijven

TomTom kan zich volledig gaan richten op automotive

19 juli 2017 09:56 Aangepast: 15 oktober 2017 11:18

TomTom heeft een moeizaam tweede kwartaal achter de rug. De omzet bij de grootste divisie, die van consumentenproducten, kelderde verder met maar liefst 20 procent. Het bedrijf neemt mogelijk wel afscheid van het onderdeel dat onder meer sporthorloges maakt, waardoor het zich helemaal kan gaan richten op de automotive-tak.

TomTom kampt al langer met het probleem dat de navigatiekastjes waarmee het bekend werd, niet meer zo goed worden verkocht. Ook met de verkoop van sporthorloges en actiecamera's gaat het niet zo lekker.

Door een goodwillafboeking van 169 miljoen lijdt TomTom nu een nettoverlies van 160 miljoen euro. Die goodwill dateert nog van de overname van Tele Atlas in 2008. Goodwill is het bedrag dat een bedrijf betaalt bij een overname voor bijvoorbeeld het imago of bepaalde kennis van een bedrijf. De gedachte is dat zo'n goede naam of kennis de toekomstige winst kan doen stijgen.

Moeite met omslag

Het bedrijf probeert wel een omslag te maken door zich meer te richten op de zakelijke markt. Denk daarbij aan het leveren van kaarten en verkeersinformatie aan autofabrikanten, onder andere voor de zelfrijdende auto. Maar de consumentendivisie is qua omzet nog steeds wel het belangrijkste onderdeel.

In het eerste halfjaar kwam bijna de helft van de omzet uit de consumentendivisie, maar het resultaat vóór aftrek van rente en belastingen was er licht negatief. Als je met de helft van je activiteiten niets verdient, dan moet het dus van de rest komen. De omzet steeg daar wel, maar eigenlijk is alleen het resultaat bij Telematics, dus kaarten en verkeersinformatie, positief.

Het resultaat vóór aftrek van rente en belastingen (ebit) is in het eerste halfjaar negatief, het verlies liep nog wat op. Telematics is het enige onderdeel waar ebit positief is. Ebit daalde daar wel met ruim 9 procent. 

Sporthorloges

Voor het onderdeel dat onder meer sporthorloges levert bekijkt TomTom nu de 'strategische opties'. Het bedrijf wil zich volledig richten op alles wat met auto's te maken heeft. Zo wil TomTom via het leveren van verkeersinformatie profiteren van de opkomst van zelfrijdende auto's. TomTom verwacht dat de omzet van deze activiteiten dit jaar met 15 procent zal groeien.

De totale omzet van TomTom daalde in het tweede kwartaal met ruim 4 procent tot 253 miljoen euro. De omzetdaling van TomTom kwam niet als een verrassing. Analisten rekenden zelfs op een sterkere neergang.

Vooruitzichten verlaagd

De vooruitzichten voor het hele jaar zijn verlaagd. TomTom verwacht nu een omzet die aan de onderkant ligt van de eerder afgegeven bandbreedte van 925 miljoen tot 950 miljoen euro.

Qua winstverwachting houdt het wel vast aan de eerdere prognose. De winst per aandeel (gecorrigeerd voor bijzondere posten als goodwillafboekingen) zal rond de 0,25 euro per aandeel uitkomen.

Inkoop eigen aandelen

Om aandeelhouders tevreden te houden kondigt TomTom aan voor maximaal 50 miljoen euro aan eigen aandelen in te gaan kopen. Dat is 2,5 procent van het totaal aantal uitstaande aandelen. De koers van TomTom stijgt met 4 procent.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van