Heineken komt voor het eerst onder de eigen merknaam met alcoholvrij bier. Opvallend is dat gisteren Grolsch hetzelfde deed.
Zowel Heineken als Grolsch zeggen te willen inspelen op de groeiende vraag naar alcoholvrij bier. Beide verkochten al wel bier zonder alcohol, maar dan onder een ander merk. Grolsch had Stender en het Heinekenconcern heeft onder meer Amstel 0.0.
Grolsch laat het merk Stender verdwijnen.
Imago
Grolsch verkoopt het alcoholvrije bier in een groen flesje, net als het gewone Grolsch bier. Heineken heeft een speciaal blauw etiket ontworpen voor Heineken 0.0.
Heineken heeft grote plannen met 0.0. Het concern wil het wereldwijd gaan verkopen. Het concern probeerde het vele jaren geleden al eens met Buckler, maar dat werd geen succes, mede doordat Youp van het Hek in zijn oudejaarsconference van 1989 het merk en drinkers van alcoholvrij bier met de grond gelijk maakte.
Misschien met dat debacle nog in gedachte zegt Heineken nu dat alcoholvrij bier 'jarenlang onder het vergrootglas van critici' lag. Maar het beweert nu dat het eigen 0.0 'niet alleen goed kan smaken, maar dat je er bovendien prima mee gezien kan worden'. Het concern zegt meer dan twee jaar te hebben gewerkt aan het nieuwe biertje.
Grolsch: minder suiker in Radler
Grolsch komt naar eigen zeggen met alcoholvrij brier omdat consumenten steeds meer letten op hun gezondheid. Grolsch introduceert ook twee nieuwe smaken van het eigen alcoholvrije Radler-bier. Daarin zou 35 procent minder suiker zitten. Grolsch heeft zelfs berekend hoeveel calorieën er in Radler zitten: maar 35 per 100 milliliter. Voor pils is dat 41 calorieën en voor 0.0 nog minder: 23 per 100 milliliter.
Eerder kondigde branchegenoot Heineken al aan deze maand met een alcoholvrij bier onder eigen naam te komen. Grolsch 0.0 is vanaf 6 maart te komen, Heineken 0.0 een dag later.