AMSTERDAM (Dow Jones)--De omzet van grote A-merken in Nederlandse supermarkten is in 2014 slechts met 0,2% gegroeid en bleef daarmee achter bij de ook al bescheiden 0,3% omzetgroei van deze merken in 2013, blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van onderzoeks- en adviesbureau IRI, waarvan RetailNews dinsdag melding maakt.
Consumenten kopen volgens de onderzoekers minder A-merken, omdat de merken te weinig innoveren. Daarnaast zien de honderd grootste A-merken in de supermarkten omzet afvloeien naar andere kanalen. Marlboro verdrong vorig jaar Campina van de eerste plaats in de Merken Top 100, met een supermarktomzet van EUR399 miljoen tegen EUR385 miljoen van het zuivelmerk. De nummers 3 tot en met 8, achtereenvolgens Douwe Egberts, Coca-Cola, Heineken, Unox, Dr. Oetker en Camel, behielden hun posities. Amstel steeg van de 10e naar de 9e plaats en Grolsch steeg van 11 naar 10. Uit onderzoek door EFMI Business School bleek eerder al dat 44 procent van de supermarktklanten vaker voor producten van het huismerken van de retailer kiezen, meldt RetailNews. Daarnaast geeft 58 procent aan meer dan eerder op de productprijzen te letten. Deze veranderingen in koopgedrag worden volgens de onderzoekers veroorzaakt door de economische tegenwind. Door Bart Koster; Dow Jones Nieuwsdienst; +31 20 571 5201; bart.koster@wsj.com (END) Dow Jones Newswires February 24, 2015 10:33 ET (15:33 GMT) Copyright (c) 2015 Dow Jones & Company, Inc.