VW sjoemelde met tests

‘Alle autofabrikanten proberen test te manipuleren’

21 september 2015 10:39 Aangepast: 21 september 2015 14:09

Autofabrikant Volkswagen stopt met de verkoop van diesels in Amerika. De beslissing volgt op de berichtgeving dat Volkswagen een belangrijke uitstoottest bewust heeft gemanipuleerd. Daarin is Volkswagen geen uitzondering, zeggen experts.

Volkswagen hangt mogelijk een miljardenboete boven het hoofd. De autofabrikant heeft volgens de Amerikaanse milieutoezichthouder EPA bewust software 'met een geavanceerd algoritme' ingebouwd, die 'aanvoelt' wanneer er een emissietest plaatsvindt. Volkswagen heeft besloten de verkoop van diesels in Amerika per direct te stoppen.

Het gaat volgens de EPA om de tussen 2009 en 2015 geproduceerde modellen van de Jetta, Beetle, Audi A3 en de Golf, en om de Passat die in 2014-'15 is gemaakt. De boete voor Volkswagen kan oplopen tot 18 miljard dollar, al verwachten analisten dat het bedrag lager zal uitvallen, schrijft de Financial Times. 

Geen uitzondering
Het lijkt een uitzonderlijke situatie, maar alle fabrikanten proberen koste wat kost zo ‘groen’ mogelijk uit de test te komen, zeggen diverse experts. Roy Kleijwegt van Autoweek: "De meeste autofabrikanten hebben van die herkenningssoftware. Eigenlijk proberen ze allemaal wel in meer of mindere mate zo gunstig mogelijk uit de test de komen."

Het is zeker niet uitgesloten dat in Europa op dezelfde manier tests zijn gemanipuleerd, zegt Kleijwegt. "Autofabrikanten zeggen: we maken de auto zo zuinig mogelijk voor de test. Er staat nergens dat dat niet mag. Het klinkt cru, maar je kunt het ze niet eens kwalijk nemen. Het scheelt ze duizenden euro’s per auto.”

Te ver gegaan?
Maar ja, nu is Volkswagen volgens de Amerikanen te ver gegaan. Kleijwegt: "In Amerika zijn ze strenger, zowel qua uitstootregels als de naleving ervan. De grote vraag wordt nu: mogen fabrikanten dit doen, juridisch? Mogen ze de auto op deze manier bewust aanpassen om zo goed mogelijk uit die test te komen?"

Het verweer van Volkswagen is volgens Kleijwegt waarschijnlijk: er staat nergens dat het niet mag. "Je moet gewoon goed uit de test komen, want meten hoeveel een auto uitstoot op de weg, daar begint men niet aan. Toch maakt Volkswagen zich wel zorgen, anders zouden ze niet stoppen met de verkoop van diesels in Amerika."

Concurrentiestrijd
Milieudefensie ziet zijn eerdere vermoedens en testen bevestigd, vertelt Ivo Stumpe, woordvoerder van de vereniging. “Waarschijnlijk gebeurt dit met alle auto's. Op papier lijkt een auto veel zuiniger dan hij is. De tests zijn niet heel goed én fabrikanten sjoemelen ermee. Als je een klein concurrentievoordeeltje kunt hebben, dan zullen de autofabrikanten dit doen."

Milieudefensie kan het niet bewijzen, zegt Stumpe, maar heeft wel de testresultaten. "Daaruit blijkt dat er een groot verschil zit tussen de tests in het lab en wanneer een auto op de weg zit. Een afwijking kan best, maar dit verschil is wel erg groot." 

Bovag wil nieuwe test
De Bovag, de Nederlandse vereniging voor autodealers, wil nog niet zo snel conclusies trekken. "De normen in Europa en Amerika zijn niet hetzelfde. Het is te makkelijk om te zeggen dat dit in Europa dan ook gebeurt. Maar het kán hier voorkomen, ja. Wij vinden in elk geval dat de uitstoot-uitslagen onvoldoende relatie hebben met het praktijkverbruik. Wij willen een nieuw onderzoek dat ook op de weg test en meer overeenkomt met de praktijk."

Volkswagen Nederland was niet bereikbaar voor vragen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore