Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
VW sjoemelde met tests

Milieudefensie wil chips diesels laten hacken

29 september 2015 12:24 Aangepast: 29 september 2015 12:29
Beeld © ANP

Om na te gaan hoe autoproducenten te boel in de maling nemen wil Milieudefensie de chips in de motor laten hacken. Dat zou volgens Milieudefensie eigenlijk de overheid moeten doen, maar omdat dat niet gebeurt hebben ze zelf maar contact gelegd met hackernetwerken.

De kleine verschillen tussen de uitstoot bij tests en auto’s op de openbare weg is nog te verklaren uit het verwijderen van spiegels en hard oppompen van de banden, maar dat verklaart niet de enorme verschillen, waarbij soms wel het tienvoudige wordt uitgestoten. Dat zit hem in het motormanagement en daarvoor moet je de broncode hebben en die is supergeheim. Autoproducenten zullen zelf niet die code geven. Zij zeggen zelf dat dat is uit concurrentie-overwegingen.  

Milieudefensie denkt dat het niet voldoende is als de Europese Unie een ander soort test voorschrijft, dat laat immers de deur open voor gesjoemel met die nieuwe test. Je hebt dus de broncode nodig.

VW, Mercedes en BMW
Bosch is de grootste leverancier van de chips die in motoren zitten. Dit zijn ook de chips die Volkswagen in zijn diesels heeft. Begonnen wordt dan ook met die chip, maar Milieudefensie heeft al contact gelegd met zusterorganisaties in onder meer Duitsland om samen werk te doen. Ze  hebben nog niet gereageerd.

De chips van Bosch zitten naast auto’s van het Volkswagenconcern ook in onder meer Mercedessen en BMW’s.

Publicatie broncode of uitkomsten hacken
Het hacken van een chip is volgens Stumpe van Milieudefensie niet verboden, ''als ik een auto koop dan is die van mij, misschien dat alleen de garantie vervalt.'' Publicatie van de broncode is wel verboden. Stumpe weet niet wat de juridische consequenties zijn van publicatie. Er zal een afweging worden gemaakt of de broncode wordt gepubliceerd, of de uitkomsten.

Een 'light-variant' zou volgens Stumpe zijn als ondernemingen de code aan een bepaalde instantie bekend zouden moeten maken.

Milieudefensie koopt auto's
Medewerkers van Milieudefensie hebben over het algemeen geen auto en zeker geen diesels, dus zal een paar auto’s moeten worden gekocht. Dat kunnen ook sloopauto’s zijn, het gaat om de motor. Het duurt volgens Stumpe een paar weken voordat er resultaten zijn en ze kunnen worden gepubliceerd.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van