Economie

GTST bestaat 25 jaar, wat kost de soap?

01 oktober 2015 18:50 Aangepast: 01 oktober 2015 19:36
Grof geschat leverde de soap afgelopen 25 jaar zo'n 850 miljoen euro aan advertentie-inkomsten op Beeld © anp

Goede tijden, gouden tijden. De grootste soap bestaat vandaag 25 jaar. En dat heeft RTL geen windeieren gelegd, blijkt uit navraag van Z Today.

Overigens, dat moeten we er wel eerlijkheidshalve bij zeggen, zijn de onderstaande cijfers niet bevestigd door RTL zelf, ons moederbedrijf wil daar uit concurrentieoverwegingen geen uitspraken over doen. 

Wat kost een aflevering?
In het eerste seizoen 90.000 gulden en in seizoen twee werd er 100.000 gulden per aflevering betaald, zegt Ruud Hendriks. Hij stond als medeoprichter van RTL4 en RTL5 aan de wieg van de soap.

"RTL wilde een programma dat een tegenmacht kon zijn voor het NOS Journaal. Dat moest een soap worden. De eerste afleveringen begonnen om 7 voor 20.00 om kijkers weg te lokken. In eerste instantie scoorde het programma slecht. Na tien weken zei IP, die de reclameverkoop deed, dat het beter was om ermee te stoppen."

Het verliep anders. Toen het programma een succes was, verschoof Hendriks elke keer het programma een minuut zodat de soap precies tegenover het Journaal geprogrammeerd stond. Er keken al snel één miljoen mensen naar GTST.

Daarna ging Hendriks bij Endemol aan de slag en hij zag dat de marges op de soap en de kosten niet erg gestegen waren. Grofweg betaalde RTL voor 200 afleveringen GTST 20 miljoen gulden aan de soap waar zo'n 100 mensen aan meewerkten.

De productiekosten van een aflevering GTST komen volgens directeur Ruud de Langen van mediabureau Mindshare neer op 70.000 euro. Het bedrijf koopt commercials in opdracht van grote bedrijven. Voor 200 afleveringen per jaar komt dat neer op 14 miljoen euro per jaar.

Wat levert een aflevering op?
Wat GTST aan commercials heeft opgeleverd weet hij niet precies, maar de 150 miljoen euro die Quote eerder noemde, vindt hij aan de lage kant.

Volgens De Langen, kost een spotje rond GTST voor 30 seconden tussen 11.000 en 12.000 euro. Online staat een tariefkaart met de kosten per reclame, maar die zijn niet erg representatief. Vaak wordt er een grote korting gegeven.

Wat leverde GTST tot nu toe aan reclame op?
De afgelopen 25 jaar werd voor ongeveer 850 miljoen euro aan reclamespotjes verkocht, maar dat is een hele grove schatting. Zo zijn eventuele opbrengsten voor product placement in de soap niet meegenomen (die zijn ook per moment 6500 euro waard). Daarnaast gaan we er in onze berekening dan ook gemakshalve vanuit dat de twee reclameblokken voor en tijdens de soap helemaal uitverkocht zijn. Dat hoeft natuurlijk niet.

De exacte prijs van een reclamespot hangt af van de doelgroep die je wilt bereiken. Jongeren in de leeftijd 13 tot 19 jaar zijn lastig te bereiken, dus die tarieven liggen hoger dan voor de traditionele boodschappers. Dan zijn er ook nog dure en goedkope maanden.

Toch even het sommetje:
Een reclameblok levert gemiddeld zo’n 170.000 tot 180.000 euro op. Vermenigvuldig je dit bedrag met 200 afleveringen per jaar, komt het bedrag uit op zo’n 34 tot 36 miljoen euro per jaar. In 25 jaar tijd, komt dat bedrag dus neer op 850 miljoen.

Een ander mediabureau kwam uit op een lager bedrag: zo’n 300 miljoen. De kostprijs van de spotjes komt dan neer op 4000 tot 10.000 euro per 30 seconden.

Wat verdienen de acteurs?
Soapacteurs zijn in dienst bij de productie en verdienen een modaal salaris. Beginnende acteurs krijgen rond de 30.000 euro en de sterren zoals Katja Schuurman 60.000. Ze moeten het hebben van hun naamsbekendheid en de schnabbels ernaast.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`