Economie

'Fintech is een wake-up call voor banken'

30 oktober 2015 08:56 Aangepast: 02 februari 2017 11:52
Beeld © ANP

Techstart-ups bestormen de financiële sector. Best spannend, voor de banken. Volgens directeur Corporate Strategy van ING, Dorothy Hill, pakken die nieuwe start-ups op wat banken hebben laten liggen.

Ze is bij de grote Money2020 conferentie in Las Vegas wanneer we Dorothy Hill via de telefoon spreken. Een conferentie met, hou je vast, 10.000 gasten. Het onderwerp van gesprek: fintech.

Huh, fintech?
Fintech is een verzamelnaam voor (startende) ondernemingen die innovatieve technologie inzetten om efficiënt en gebruiksvriendelijk financiële diensten te verlenen. Van peer-to-peer lending tot betaalapps. Maar ook beleg-apps zoals Bux en bitcoinstart-ups vallen onder de fintechparaplu. Het landschap is groot, de impact zo mogelijk nog groter.

"Fintech is een uitdaging voor de banken," zegt Hill. "Een wake-up call. Waar je veel disruptie en een concentratie aan nieuwe start-ups ziet, hebben banken hun klanten onvoldoende bediend." Ze haalt een voorbeeld aan uit haar privéleven. "Een tijd geleden moest ik 200 euro overmaken naar mijn broer in Canada. Maar via banken was dat zo'n gedoe, dat we maar kozen voor Amazon gift certificates," ze moet er nog om lachen. "Nu zie je dat er veel remittances-start-ups met dat probleem aan de slag gaan. Maar opschalen, wat wel echt nodig is, daar hebben die ondernemingen nog wel problemen mee. Met uitzondering van PayPal dan."

Bedreiging
Concultancykantoren zoals Accenture en McKinsey zijn somber over de vooruitzichten van banken nu fintechondernemingen de markt bestormen. Liggen ze bij ING al wakker van deze voorspellingen? "Ik stel altijd de vraag: komt deze speler tussen de bank en de klant? Dan is het inderdaad een bedreiging." Om te bepalen welke ontwikkelingen nou het meest 'bedreigend' zijn hebben Hill en collega's een aantal zaken in kaart gebracht: wat doen al die nieuwe start-ups, waar gaat het meeste venture capital-geld naartoe, hoe disruptief is dat en hoe relevant is dat voor ING.

De bank ging met een aantal innovaties aan de slag. Onder meer met een bekend probleem: fragmentatie. "Je wil niet 25 verschillende apps op je telefoon om te kunnen betalen en andere financiële zaken af te handelen. Mensen willen hun complete financiële plaatje op één plek. Daar zijn we mee bezig." Wat er precies op de plank ligt om deze fragmentatie aan te pakken wil Hill nog niet zeggen.

Samenwerking
Daarnaast gaat de bank samenwerkingen aan met fintechstart-ups, waaronder – recentelijk - Kabbage, een leenplatform in het buitenland voor het midden- en kleinbedrijf. Ondernemers kunnen papierloos een lening aanvragen en weten binnen tien minuten of ze die ook krijgen. "Het midden- en kleinbedrijf is zo'n markt die banken onvoldoende bediend hebben. Zeker ook in Nederland. Banken hebben moeite met het kostenefficiënt verstrekken van leningen aan kleine bedrijven. Met zo'n samenwerking, en een pilot in Spanje, hoop je daar dan toch aan tegemoet te komen." Of na de pilot in Spanje de samenwerking ook wordt uitgebreid naar Nederland kan Hill nog niet zeggen, maar ze sluit het niet uit.

Kabbage is overigens geen crowdfundingplatform, zoals het Nederlandse Geldvoorelkaar.nl, dat ook leningen verstrekt aan ondernemers. Dat onderdeel van de fintechtrend is voor ING ook minder interessant, zegt Hill. "Dat is echt nog maar een heel klein deel van de markt. Bovendien: in veel landen hebben we eerder te veel deposito's dan te veel leningen. We willen geen partnership dat leningen van onze balans afhaalt. En dat is bij dat soort platforms wel het geval. Bij Kabbage blijven de leningen wel op onze balans staan."

Regulering
Welke rol de bank in de toekomst gaat spelen, heeft misschien nog wel meer te maken met regulering dan met de fintechrevolutie, zegt Hill. "Kijk, als bank krijgen we deposito's en die lenen we uit, dat is het model waar banken mee werken. Of dat zo blijft, hangt vooral af van de regelgever. Wat toezichthouders ons aan regels opleggen met betrekking tot kapitaalvereisten en balansomvang, beïnvloedt de balans. Misschien worden door nieuwe regels leenplatforms, die niks op een balans hebben staan, wel een betere oplossing. Dat lijkt me overigens macro-prudentieel niet verstandig, maar dat is een ander verhaal." Wat fintech betreft moet de bank vooral één ding in de gaten houden, denkt Hill: "Behouden we die eerste relatie. Gebruiken mensen je app dagelijks of een keer in de zes maanden als ze even iets willen overmaken? We moeten die eerste relatie behouden, en daar werken we aan."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore