Ga naar de inhoud
Dieselschandaal Volkswagen

Kritiek Nederlandse Europarlementariërs over plannen emissie-test

Na jaren discussie gingen de lidstaten in mei dit jaar akkoord met een nieuwe meetmethode die de uitlaatgassen bij normaal rijgedrag meet Beeld © anp

Kritiek van Nederlandse Europarlementariërs op het voorstel van de Europese Commissie om autofabrikanten maximaal twee jaar langer de tijd te geven om hun auto's aan te passen aan de nieuwe emissie-waarden. Dat duurt te lang, vinden ze.

Daarmee zetten ze de Commissie onder druk. Die stelt volgens een uitgelekt voorstel in de Volkskrant vandaag een overgangsfase voor van twee jaar tussen september 2017 en september 2019, waarbij nieuwe dieselmotoren maximaal 60 procent meer stikstofoxide mogen uitstoten dan de huidige EU-norm van 80mg/km.

Die afspraak heeft grote gevolgen voor de industrie, laat staan als deze regels nog sneller ingevoerd zouden worden. Zeker 10 procent van de huidige dieselmodellen kan dan niet meer worden verkocht, blijkt uit het voorstel.

Regels
Na jaren discussie gingen de lidstaten in mei dit jaar akkoord met een nieuwe meetmethode die de uitlaatgassen bij normaal rijgedrag meet. Vanaf najaar 2019 is alleen nog een 'technische overschrijding' van 18,7 procent toegestaan. Deze marge is nodig is omdat de nieuwe meettest in Europa op basis van normaal rijgedrag onnauwkeuriger is dan de gangbare laboratoriumtest met alle ideale omstandigheden.

D66-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy vindt het 'onacceptabel' dat Brussel zich zo laat leiden door de industrie. "De techniek is er al, waarom zo lang wachten?'' Hij wil dan ook dat er binnen zes manden strengere eisen komen. "Het moet gedaan zijn met het sjoemelen en frauderen."

'Normen in Amerika strenger'
Ook zijn GroenLinks-collega Bas Eickhout vindt de extra tijd niets. "Ook met de nieuwe meetmethode is de norm van 80 mg/km te halen. Ik kan dit niet ambitieus noemen en al helemaal niet schone diesel.'' Hij wijst erop dat de normen in de Verenigde Staten veel strenger zijn.

De auto-industrie ligt zwaar onder vuur nadat Volkswagen dieselwagens met software uit had gerust zodat kon worden gesjoemeld met de uitstootwaarden.

Dit is een artikel van