Staatsbezoek aan China

Wat levert het staatsbezoek aan China op, behalve twee panda’s?

26 oktober 2015 21:19 Aangepast: 26 oktober 2015 22:36
In totaal kost zo’n missie 26,5 miljoen euro, waarvan 3 miljoen wordt opgehoest door de overheid Beeld © ANP

Ze waren groot nieuws in heel Nederland: de twee panda's die we vandaag 'kregen' van China. Leuke deal, maar wat levert zo’n handelsmissie nou eigenlijk écht op?

Een bedrijf moet 500 tot 1000 euro 'toegangsgeld' op tafel leggen om mee te mogen gaan. Daarnaast moet je zelf je vliegticket en hotel betalen, zocht RTL Z Today uit. Dat hebben bedrijven van groot tot klein gedaan; bijvoorbeeld Fokker en Arcadis, maar ook vleesgroothandel F. Wellink uit Lekkerkerk en stichting Buurtzorg Nederland.

Deze missie krijgt toevallig veel aandacht, maar het ministerie van Buitenlandse Zaken is er het hele jaar door maar druk mee: na vandaag gaan we dit jaar nog vijf keer naar China, alleen laten we de Koning en minister dan thuis. Ook brengen we nog 22 bezoekjes aan onder andere België, Frankrijk, Japan en Brazilië.

Weinig harde cijfers
Wat al dat handjes schudden nou precies oplevert, is nogal onduidelijk. Je moet het zien als een investering voor het internationale bedrijfsleven, zegt het ministerie van Buitenlandse Zaken tegen RTL Z.

Er is maar liefst één rapport uitgebracht over de waarde van handelsmissies. Daarin wordt geschat dat Nederland als geheel per handelsmissie 44 miljoen euro verdient, blijkt uit het onderzoek van Stichting Economisch Onderzoek in opdracht van het ministerie. Daarnaast halen we aan 29 miljoen euro aan investeringen op en hebben we als consument meer keuzevrijheid, wat 'welvaartswinst' genoemd wordt. Daarvan wordt de waarde op 55 miljoen euro geschat.

Geschatte kosten
In totaal kost zo’n missie 26,5 miljoen euro, waarvan 3 miljoen euro wordt opgehoest door de overheid. Grofweg kun je dus zeggen dat handelsmissies de Nederlandse samenleving ruim 100 miljoen euro per stuk opleveren, maar heel hard zijn deze cijfers niet.

Eigenlijk best vreemd dat we zó vaak op missie gaan, maar niet zeker weten of het wel werkt. Huub Ruël, onderzoeker aan Windesheim Hogeschool, is daarom zeer kritisch over het directe nut. Hij gelooft niet veel van de onderzochte bedragen zegt dat het effect op export en investeringen niet te meten is.

'Handelsmissie is nutteloos'
Zo’n handelsmissie is niet meer dan een beetje netwerken, zegt hij. Dat blijkt ook uit enquêtes van bedrijven. Als we meer uit zo’n bezoek willen halen, dan moet de kwaliteit sterk verbeteren. Bereid je beter voor en weet waarom je gaat, zegt Ruël. Daarnaast vindt hij dat het ministerie een betere selectie moet doen aan de poort, niet elke ondernemer die mee wil, moet een kans krijgen. "Weet zeker dat je gesprekspartner de goede is en organiseer een follow-up na een aantal maanden. Daar moet de overheid bedrijven bij helpen."

`