Economie

Delta Lloyd zet stemanalyse in tegen fraude

24 september 2015 11:19 Aangepast: 24 september 2015 12:44
In Europa gebruiken al meerdere verzekeraars de methode en sporen gemiddeld 5 procent meer fraudegevallen op Beeld © anp

Het wordt voortaan lastiger om even je verzekeraar op te bellen met een smoes dat je zonnebril op vakantie is gestolen, terwijl je er eigenlijk gewoon op bent gaan zitten. Delta Lloyd is zijn liegende klanten zat en zet detectors in om ze te ontmaskeren.

Vanaf oktober start de verzekeraar een kleine proef om aan de hand van stemgebruik er achter te komen wie de waarheid spreekt, of liegt. Speciale software meet de hoeveelheid emotie in de stem en trekt daar zijn conclusies uit, schrijft amweb.nl.

Dat kan ook voordelig zijn voor alle brave borsten. Als de proef goed verloopt, dan kunnen er meer fraudegevallen opgespoord worden, waardoor de schadelast omlaag kan. Dat heeft een positief effect op de verzekeringspremies.

Succesvol in opsporing fraudegevallen
Medewerkers krijgen een diagram met kleurtjes te zien. Op bepaalde niveaus kunnen de graadmeters uitslaan, dat een bepaald stressniveau aangeeft. Dat hoeft niet meteen te betekenen dat iemand liegt, maar is wel aanleiding om door te vragen. De software is dus leidend in het gesprek, waardoor fraude gemakkelijker opgespoord kan worden.

De detector wordt tijdens de proef ingezet voor eenvoudigere claims, zoals diefstal en woninginbraak. In Europa gebruiken al meerdere verzekeraars de methode en sporen gemiddeld 5 procent meer fraudegevallen op. "Toen wij van dit product hoorden, dachten we, hier moeten we iets mee doen. In het buitenland, met name in het Verenigd Koninkrijk worden er positieve effecten mee behaald", zegt Marcel Bouwman van de afdeling Integriteitszaken van Delta Lloyd.

Wil je niet meewerken?
Overigens kan je natuurlijk niet iemand op zijn emoties veroordelen. De analyse wordt daarom nooit alleen als bewijs gebruikt, maar is puur om het gesprek te sturen, zegt Bouwman. “Ook al is het hele gesprek rood; als we verder geen indicatie hebben dan krijgt de klant zijn claim gewoon betaald. Er is wel een stukje voorwerk aan vooraf gegaan. Het moet allemaal passen binnen de wet en regelgeving."

Vind je het maar niks dat je emoties geanalyseerd worden? De verzekeraar laat vooraf weten of er gecontroleerd wordt en je kunt weigeren om mee te werken. Al is dat misschien ook wel weer een beetje verdacht…

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`