Ga naar de inhoud
Economie

Rijden we in 2025 allemaal elektrisch?

Beeld © ANP

Het regent elektrische auto’s: van Porsche tot Audi en van het bekende Tesla tot Aziatische nieuwkomer Thunder Storm. Rijden we straks allemaal elektrisch? We vroegen het auto-expert Carlo Brantsen.

Wie de tech- en autowebsites een beetje in de smiezen houdt, ziet er wekelijks eentje voorbij komen: een nieuwe, vaak sportief uitziende elektrische auto. Deze week alleen al: een stijlvolle Porsche, en deze Thunder Storm uit Taiwan mag er ook wezen. Vaak zijn de auto's, zacht uitgedrukt, wel een tikkeltje aan de prijs. En de gemiddelde auto-leek ziet waarschijnlijk geen verschil tussen het nieuwe kindje van Tesla en die van Porsche.

Hoe innovatief zijn die nieuwe auto’s nou eigenlijk? Worden ze nog goedkoper? En gaan we binnenkort allemaal aan die elektrische auto?

Het toverwoord waar je bij de nieuwkomers op moet letten: actieradius
Auto-expert Carlo Brantsen let vooral op één ding als hij weer een nieuwe elektrische bolide voorbij ziet komen: de actieradius. Met andere woorden: hoe ver kom je op één volle accu. "Als je maar 30 kilometer kan rijden voordat je weer op moet laden is het niet leuk natuurlijk. Een normale elektrische auto heeft een actieradius van zo’n 130 kilometer. Maar wat vijf jaar geleden op papier 130 km was, was in de praktijk 100. Bij een tank ga je niet tot de laatste druppel, dat is bij een elektrische auto niet anders. Dus je stopt dan alsnog na 80 kilometer. Een hele dure elektrische auto kan misschien wel 500 kilometer vooruit, maar die nemen weer meer accu’s mee."

Elektrisch rijden goedkoper dan benzineauto? In 2030.
Brantsen ziet dat de elektrische auto’s steeds kleine stapjes vooruit gaan. Ze kunnen steeds een stukje langer mee en ze worden ook nog een stukje goedkoper. "Een nieuw Tesla-model schijnt onder de 50.000 euro te gaan kosten." Maar voorlopig zijn de meeste auto’s nog "peperduur", merkt de auto-expert op. Als hij dan toch een tipping point zou moeten noemen: het moment dat elektrisch rijden goedkoper wordt dan rijden met de ouderwetse benzine-auto? "Dat zal echt nog tien tot vijftien jaar duren."

Misschien nog wel beter: waterstof
Brantsen vraagt zich zelfs af of er tegen die tijd niet nog betere alternatieven zijn. "Misschien tanken we over tien tot twintig jaar wel waterstof. Je kan 500 tot 700 kilometer rijden op een volle tank; dan heeft elektrisch rijden geen zin meer. Waterstof is echt het toppunt van innovatie. Toyota stopt er miljarden in. BMW en Mercedes zijn ermee bezig. Waterstof is misschien wel een veel beter alternatief dan elektrisch rijden zoals we dat nu kennen."

Maar eerst: een tsunami aan hybrides
Dat is de voorspelling voor de komende tien jaar. De komende vijf jaar gaan we vooral meer hybrides zien, verwacht Brantsen. Fabrikanten brengen op dit moment massaal zuinigere auto’s op de markt, met name hybrides. De reden is simpel: dat moet van Brussel. "Fabrikanten worden afgerekend op de gemiddelde uitstoot van alle modellen van het merk. De uitstoot bepaalt de rekening die je moet betalen aan Brussel. Daarom komen nu heel veel merken met hybrides en elektrische auto’s. Maar ze hoeven er niet per se veel te verkopen. De Brusselse rekening hangt af van het gemiddelde van de modellen die ze aanbieden, niet van de verkoop."

Bovendien, zo stelt Brantsen vast, maakt fiscaal beleid vaak ook een wereld van verschil. In Nederland bijvoorbeeld, verwacht hij een dip in de verkoop van hybrides vanaf januari, omdat flinke belastingvoordelen worden afgeschaft. In heel Europa zal het aantal hybrides op de weg hoe dan ook toenemen.

Op de weg in 2025: een mix van schone auto's 
Maar wat rijden we dan in 2025? "Wij denken steeds dat alle benzine- en diesel auto’s nog smerig zijn, maar ook die worden steeds schoner. Uiteindelijk verwacht ik in 2025 een mix: een deel van de autorijders gaat voor elektrisch, een deel voor waterstof en misschien veertig procent nog benzine of diesel." Nog even wachten dus, voordat we allemaal overgaan op de elektrische auto. "Weet je wat het is? Ik hoor al dertig jaar dat nu die grote accu-revolutie gaat beginnen. Komt die er nu dan echt? Ik zie het nog niet. Maar ze gaan zeker stappen vooruit."