VW sjoemelde met tests

Wat als… Volkswagen omvalt?

28 september 2015 17:17 Aangepast: 28 september 2015 17:56
Beeld © ANP

Klap na klap krijgt autofabrikant Volkswagen na het grote dieselschandaal. Hoe lang kan dat nog doorgaan? En wat als het ondenkbare gebeurt en Volkswagen omvalt?

De topman eruit, onderzoeksafdelingen geschorst, Zwitserland stopt met de import van diesels van Volkswagen en forse verliezen op de aandelenmarkten. De autofabrikant voelt elke dag het klappen van de zweep.

En het ging nog zo lekker in 2014. Volkswagen verkocht meer dan tien miljoen auto’s, de omzet bedroeg ruim 200 miljard euro en de nettowinst steeg naar ruim 11 miljard euro. De autofabrikant had, echt waar, ook nog de ambitie om de duurzaamste automaker van de wereld te worden in 2018.

Zowel op financieel als op groen vlak zit het nu ineens, op zijn zachtst gezegd, tegen. Hoeveel klappen moeten er komen voordat het echt financieel pijnlijk wordt voor de autofabrikant? En wat gebeurt er als het bedrijf omvalt? RTL Z vroeg het aan twee experts: Carsten Brzeski, econoom bij ING, en Carlo Brantsen, auto-expert.  

Rijdt Volkswagen richting een afgrond?

Brzeski: "De grote vraag is: gaan ze behoorlijke kosten maken en waait het vervolgens over of gaat het hier om een structurele reputatieschade? Het kan natuurlijk zo zijn dat het probleem beperkt blijft tot de details die we nu kennen. De vraag is hoe hoog de boete dan wordt; eerder werd gesproken van 18 miljard dollar, maar dat kan ook nog flink meevallen. Maar als ze 11 miljoen auto’s moeten terughalen en herstellen is dat ook een kostenpost."

"Maar het kan ook veel groter worden. Zwitserland heeft nu besloten om geen Volkswagens meer te importeren. Als er meer importstops komen en de reputatieschade wordt nog veel groter, dan kan het wel heel moeilijk worden voor Volkswagen."

Brantsen: "Kijk, de situatie in Amerika is wel een hele andere dan in Europa. Daar hebben ze andere regels, andere emissie-eisen én andere testen. Wij kijken naar CO2, zij naar stikstof. Bovendien hebben wij minder strenge eisen. Het kan heel goed zo zijn dat wat Volkswagen in Amerika heeft gedaan in Europa wel mag bijvoorbeeld. Maar inderdaad, het kán natuurlijk zo zijn dat er in Europa ook bewust gefraudeerd is en dat ze wél strafbare feiten hebben gepleegd. Dan heeft het autobedrijf een heel groot probleem. En wordt er morgen geen Volkswagen meer verkocht.”   

Wat gebeurt er als Volkswagen omvalt?

Brantsen: "Zoals ING en ABN Amro systeembanken zijn voor ons, zijn de Duitsers afhankelijk van Volkswagen. Ze kunnen niet zonder, dus het kan niet anders dan dat de overheid ingrijpt. Dat zag je in Amerika ook, toen praktisch de hele autowereld daar failliet ging. Toen hielp Obama met noodkredieten. In Duitsland zou dat ook gebeuren."

Brzeski: "Bij zo’n extreem scenario zou de Duitse regering inderdaad komen helpen, dat kan niet anders. De deelstaat Nedersaksen is mede-aandeelhouder en Volkswagen is van enorme invloed op die deelstaat alleen. Er werken 270.000 medewerkers bij de Duitse autofabrikant. Dan heb je nog toeleveranciers, dus dat zijn bij elkaar toch al gauw 500.000 tot 600.000 banen. Zowel Nedersaksen als Berlijn zullen dan ingrijpen. Ze zouden met overbruggingskrediet kunnen komen of de overheid zou een adviserende rol kunnen spelen bij het reputatieherstel van Volkswagen. Nog een mogelijkheid: mensen krijgen een kortere werkweek en de overheid betaalt een gedeelte van het loon, zodat ze geen mensen hoeven te ontslaan."

Kan Volkswagen ook nog van het auto-toneel verdwijnen? "Niks is uitgesloten. Had iemand ooit gedacht dat ABN Amro genationaliseerd zou worden? Maar ik denk dat het heel onwaarschijnlijk is dat Volkswagen verdwijnt."

Hoe groot is eigenlijk de kans dat VW het financieel zó zwaar krijgt?

Brzeski: "Volgens mij is de kans alsnog heel klein. Volkswagen is een groot bedrijf en het maakt meer dan alleen diesels. Het zou waarschijnlijk veel erger zijn als er iets mis zou zijn met de veiligheid van de auto’s, met airbags bijvoorbeeld. Dat is nu niet zo. Volkswagen heeft nu reserves opzij gezet om de boetes te kunnen betalen en een winstwaarschuwing gegeven. Tot nu toe lijkt het op een hanteerbaar verlies."

Brantsen: "De kans dat Volkswagen het zo zwaar krijgt is inderdaad echt klein. We zitten nu in een hype: iedereen doet alsof de regels in Amerika en Europa hetzelfde zijn, maar dat is absoluut niet zo. Bovendien zijn er geen doden gevallen. Toyota en General Motors bijvoorbeeld, hadden mankementen met airbags en contactsloten. Daar zijn aantoonbaar doden door gevallen. Volkswagen heeft de boel bedot, maar dit gaan ze echt wel overleven. Over een paar jaar zeggen we: het was een hype. Het viel allemaal reuze mee."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`