VW sjoemelde met tests

Zo kon Volkswagen sjoemelen met uitstoot

23 september 2015 15:39 Aangepast: 23 september 2015 17:24
Beeld © ANP

Volkswagen heeft de kluit belazerd met software waardoor het leek alsof de emissie van uitlaatgassen veel lager was dan in werkelijkheid. Hoe ging dat eigenlijk?

Volkswagen manipuleerde emissietests in de VS. Dat zit hem in de software. Nieuwe auto's zitten er vol mee. Sommige modellen hebben maar liefst 20 miljoen regels software − meer dan sommige (kleinere) vliegtuigen. Computers regelen van alles en nog wat, zoals de werking van de motor, de versnellingsbak, de radio en hoe de ramen werken. Ook wordt bepaald hoe de motor omgaat met uitlaatgassen.

Daarin zit CO2, stikstofoxide en waterstof. Stikstofoxiden (NOx) ontstaan bij verbranding van brandstof bij hoge temperaturen. Bij dieselauto’s is sprake van een grotere uitstoot van NOx. De verbranding in de motor gebeurt bij hogere druk en daardoor bij hogere temperaturen.

Luchtvervuiling
De uitstoot van NOx door auto’s en vrachtauto’s draagt voor een groot deel bij aan de hoeveelheid van stikstofdioxide (NO2) in de lucht. Stikstofoxiden beschadigen de luchtwegen. Om te kunnen voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit, moet de emissie van NOx in het wegverkeer wel worden verkleind.

Er zijn verschillende mogelijkheden om de uitstoot van NOx te verlagen. Zo kan via EGR (Exhaust Gas Recirculation) een deel van de uitlaatgassen teruggevoerd worden in de motor. Dat, samen met een lagere hoeveelheid  zuurstof, verlaagt de temperatuur in de motor, met een lagere uitstoot van NOx tot gevolg.

AdBlue
Een andere methode om de uitstoot van NOx omlaag te brengen is het gebruik van AdBlue. Dat is een vloeistof die wordt gebruikt samen met een katalysator. Deze stof wordt tijdens servicebeurten bijgevuld. Hoe groter het tankje voor die vloeistof, des te minder vaak AdBlue moet worden bijgevuld.

De tank voor AdBlue kan in principe overal zitten. Vrachtwagens hebben een tank van 50-150 liter. Bij personenauto's is die kleiner.

Software bepaalt: test of openbare weg?
Als uitlaatgassen worden teruggevoerd naar de motor, dan is de uitstoot van NOx weliswaar lager, maar het heeft wel gevolgen voor de prestaties van de motor. De software die bij Volkswagen schuldig is aan de fraude, ziet of een auto op de openbare weg rijdt of dat hij op een rollenbank staat, voor een test. Aan de hand daarvan kan de uitstoot van NOx worden gestuurd en is de uitstoot bij een test dus veel lager dan op de weg.

In de VS zijn diesels veel minder populair dan in Europa. De emissienormen zijn er ook veel strenger. Diesels stoten nog aanzienlijk meer NOx uit dan benzine-auto's: zo'n 30 keer meer.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`