Minder apps gedownload

We downloaden veel minder apps

18 augustus 2014 20:05 Aangepast: 06 september 2015 15:06
Beeld © Thinkstock

Onze honger naar nieuwe apps neemt af. Vorig jaar downloadden we nog gemiddeld 2,3 apps per maand, nu is dat gedaald tot 1,8.

Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Deloitte. Bijna één op de drie Nederlanders met een smartphone downloadt zelfs helemaal geen nieuwe apps meer.

'Grootste groei is eruit'
Volgens Erwin van der Zande van techwebsite Bright is de grootste groei van de appmarkt er wel uit: ''Er treedt verzadiging op, dat zie je ook aan de verkoop van tablets. De verkopen stijgen niet veel meer en dat is ook niet zo vreemd'', aldus Van der Zande. ''De afgelopen tijd was er een explosieve groei, maar als je eenmaal een tablet of smartphone hebt, dan download je niet veel apps meer. Als je Facebook al hebt, dan ga je die niet nóg een keer downloaden."

''Er komen wel nog steeds nieuwe gebruikers van tablets en smartphones bij, maar dat zijn niet per se de mensen die veel apps proberen. In plaats daarvan vragen ze aan vrienden wat goede apps zijn en vervolgens downloaden ze die''.

Gemiddeld 50 apps
Van der Zande schat dat Nederlanders gemiddeld zo'n 50 apps hebben en dat ze er daarvan 20 tot 25 regelmatig gebruiken. Maar, app-makers mogen volgens hem niet klagen. "Er worden miljoenen apps gebruikt. Wat je wel ziet is dat betaalde apps steeds minder populair worden. In plaats daarvan komen er steeds meer apps die gratis zijn en waar je moet betalen als je meer content wil."

Volgens de techjournalist gaat het met apps een beetje zoals met de mode: "Bepaalde apps zijn soms een rage en na verloop van tijd willen we gewoon wat anders." Hij noemt WordFeud, gebaseerd op Scrabble. Eerst speelde iedereen dat en nu vinden we Letterpress juist 'je van het'.

Weerapps
Apps die nu erg 'in' zijn, zijn volgens Van der Zande weer-apps, vooral voor de smartphone. Hij ziet verder een verschil in populariteit tussen apps voor tablets en apps voor smartphones. Voor tablets zijn apps met een langere content, zoals kranten, populairder.

Wel hebben mensen nu minder geld over voor apps. "Games kostten vroeger nog wel eens 8 euro, maar nu is dat een euro of 4'', aldus Van der Zande.

Bekijk het commentaar van Erwin van der Zande van techwebsite Bright: de grootste groei bij apps is voorbij:

RTL Z
`