CES

'Tech-Emmy Award is enorme opsteker'

10 januari 2016 09:00 Aangepast: 03 augustus 2017 21:15
'We zijn een klein Nederlands bedrijf, uit Eindhoven' Beeld © ANP

Kevin Spacey heeft er eentje voor zijn rol als Francis Underwood in House of Cards. Jon Hamm, Don Draper uit Mad Men, heeft er ook één op de schoorsteenmantel staan. En nu heeft Alex Terpstra van het bedrijf Civolution ook de prestigieuze Emmy award, die hij vrijdagavond in ontvangst mocht nemen op de technologiebeurs CES in Las Vegas.

Terpstra krijgt de speciale tech-Emmy niet voor zijn acteertalent, maar voor zijn innovatieve software die piraterij tegen moet gaan in de filmindustrie. "Dit is de grootste en belangrijkste prijs die we ooit gewonnen hebben. We zijn een klein Nederlands bedrijf, uit Eindhoven of all places. Echt een enorme opsteker voor alle medewerkers."

Vijfendertig man werken er bij Civolution. Het kleine clubje is wereldmarktleider als het gaat om het watermerken van video en audio content en hebben alle grote mediabedrijven als klant. De consument merkt er voor de TV of in de bioscoop niets van, maar hun software zorgt ervoor dat élke contentproductie een uniek kenmerk meekrijgt.

Belangen zijn groot
Zodra er een kopie gemaakt wordt, kan de maker van de film of TV serie zien waar en wanneer die gemaakt is. "Denk aan een film als Star Wars. Voordat die in de bioscoop komt werken tientallen partijen al met het materiaal voor kleurcorrecties, om stukjes te knippen voor de trailers etc. De schade zou voor de makers en distributeurs zoals Walt Disney gigantisch zijn als The Force Awakens voor de première gekopieerd en verspreid wordt."

De belangen zijn inderdaad groot. De Amerikaanse brancheorganisatie Motion Picture Association of America schat dat de industrie jaarlijks zo'n 20 miljard dollar aan inkomsten misloopt, alleen al voor de Amerikaanse markt. In Nederland zou het om zo'n 78 miljoen euro gaan.

'Er wordt vooral geld verdiend net na lancering van video'
De media besteedt vaak aandacht aan illegaal downloaden van films via The Pirate Bay of het kopiëren door consumenten van de originele DVD's. "Een DVD is voor ons niet meer te traceren" vertelt Terpstra. "Maar je moet bedenken dat het verdienmodel van de industrie zo in elkaar zit dat het geld vooral verdiend wordt als de film of serie nét is gelanceerd."

De Star Wars film is daar een goed voorbeeld van. Die bracht in de eerste tien dagen meer dan 1 miljard dollar op. "Ik praat niet over specifieke klanten, maar reken maar dat Hollywood hele scherpe voorwaarden stelt aan bioscopen. Ze moeten soms bijvoorbeeld nachtkijkers installeren. Zo kunnen de rode lampjes van videorecorders getraceerd worden die mensen stiekem meenemen. Wij kunnen in élke zaal, bij élke vertoning van een film een watermerk meegeven. Reken dan maar dat als blijkt dat er bij een bepaalde bioscoop regelmatig stiekem gefilmd wordt er een gesprek komt met de manager."

TV-fragmenten
Ook televisiefragmenten zijn te traceren met de software van Civolution. Zo kan de software ingebakken worden in de set top boxen van aanbieders van betaaltelevisie. Vooral sportwedstrijden die achter de decoder zitten hebben grote kans illegaal verspreid te worden.

Technisch is het allemaal een eitje geworden. "Je kunt zo een stick kopen waarmee je via je Wi-Fi die belangrijke voetbalwedstijd die achter de decoder zit toch via internet kan verspreiden. Dat zijn niet alleen hobbyisten, daar zitten regelmatig criminele organisaties achter. We kunnen piraterij niet voorkomen maar wel traceren. En zo iemand binnen een paar minuten afsluiten."

Wie koopt Civolution?
In 2008 nam Terpstra, zelf een Philips man - de Civolution technologie over van Philips. Later wist Terpstra een soortgelijke divisie van het Franse Thomson in handen te krijgen. "Alleen deze twee bedrijven beschikten over deze technologie en zo waren we in één klap wereldmarktleider."

De Emmy is de kroon van jaren het bedrijf uitbouwen, toch is de kans groot dat Civolution binnenkort wordt verkocht: "Het is vanaf het begin de bedoeling geweest om het bedrijf uiteindelijk weer te verkopen. Zo zit onze aandeelhouder, Prime Ventures, die indertijd is ingestapt, er ook in."

Toekomstplannen Terpstra
Zelf is Terpstra overgestapt naar een bedrijfsonderdeel dat hij vorig jaar heeft verkocht aan het Amerikaanse 4C, een big data bedrijf. Zo weten ze bij 4C binnen een paar seconden precies wat voor advertentie er op TV wordt uitgezonden. Consumenten hebben vaak hun tablet of mobiel binnen handbereik als ze televisie kijken.

Met de technologie van 4C kunnen adverteerders daar online realtime handig op inspelen. "Denk aan Kwik-Fit. Die kan online z'n winterbanden promoten als je op TV een autoreclame ziet. Of wat gewaagder: De American Football wedstrijd Superbowl wordt vaak gesponsord door een biermerk zoals Budweiser. Je kunt je voorstellen dat Bavaria dan online een campagne doet."

Maar is het dan niet logisch dat Terpstra naar Amerika vertrekt? "Niets daarvan. Ik woon prachtig in de bossen iets buiten Eindhoven en ik heb hier een mooi meisje van tien die ik niet meer wil verkassen. Laat mij maar lekker hier in Europa de zaak opzetten. Een hele nieuwe markt, met nieuwe klanten. Dat wordt voor mij weer een heerlijke uitdaging."

`